افشاگری بزرگ از سند محرمانه «حمله به ایران»

سی‌ان‌ان گزارش داد به فایلی صوتی دست یافته که در آن ترامپ در جلسه‌ای در سال ۲۰۲۱ راجع به «اسناد طبقه‌بندی شده پنتاگون درباره حمله بالقوه به ایران» صحبت می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی، محتوای فایلی صوتی را منتشر کرد که پیش از این ادعا کرده بود مربوط به حضور دونالد ترامپ در جلسه‌ای در تابستان ۲۰۲۱ است و ترامپ در آن درباره اسناد محرمانه صحبت می‌کند.

به نقل از فرارو، در این فایل ترامپ از سندی چند صفحه‌ای صحبت می‌‎کند که به ادعای او موضوع آن «حمله‌ای احتمالی به ایران» است. ترامپ پیشتر نگهداری «سند» محرمانه درباره «حمله به ایران» را رد کرده بود.

در این فایل صوتی صدایی شنیده می‌شود که به‌نظر می‌رسد صدای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است. او به یک سند محرمانه از پنتاگون در مورد نقشه حمله به ایران اشاره می‌کند.

در این فایل صوتی نمی‌توان اسنادی که سی‌ان‌ان به آن اشاره می‌کند را دید و فقط صدای ترامپ و یک زن شنیده می‌شود و صدای ورق خوردن کاغذ و جستجو بین کاغذ‌ها به‌گوش می‌رسد. آنطور که سی‌ان‌ان گزارش داده این فایل صوتی بخشی از گفتگوی ترامپ در سال ۲۰۲۱ در تفریحگاه او در ایالت نیوجرسی با مارک میدوز (رئیس کارکنان کاخ سفید در دوره ترامپ) است.

بیشتر بخوانید:

ترامپ که به‌تازگی با ۳۷ مورد اتهامی درباره نگهداری اسناد محرمانه مواجه شده چندی پیش به فاکس نیوز گفت که او اوراق، روزنامه و نسخه‌هایی از مجلات را نگهداری می‌کرده است، اما آن‌ها «سند» نبوده‌اند: «مشغول بودن شدید مانع از این شد که اسناد سری موجود در وسایل شخصی‌ام را جدا کنم. در وضعیت من، به سرعت و با عجله کاخ سفید را ترک کردیم … آنجا لباس و شورت کفش و وسایل شخصی داشتم … خیلی از چیز‌ها را داشتم. کاملا حق داشتم این جعبه‌ها (منظور جعبه مربوط به اسناد سری) را حفظ کنم.» ترامپ همچنین در جواب مجری که پرسید که آیا می‌دانسته که سند مربوط به ایران هم داخل آن جعبه‌های نگهداری اسناد بوده گفت: «من خبر نداشتم. اما همه چیز از حالت محرمانه خارج شده بود.»

حالا اما به نظر می‌رسد انتشار این فایل صوتی میخ آخر بر تابوت دونالد ترامپ باشد. رسانه‌های مخالف ترامپ در این مدت هر چه در توان داشتند رو کردند تا با محکومیت ترامپ در دادگاه، مانعی سر راه حضور دوباره او در کاخ سفید ایجاد کنند.

اینکه ترامپ در این فایل صوتی می‌گوید «این‌ها اسنادند» و به چیزی که آن را «بسیار محرمانه» می‌خواند اشاره می‌کند و به نظر می‌رسد به دیگران در اتاق نشان می‌دهد، می‌تواند ادعا‌های رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه هفته گذشته با فاکس نیوز را تضعیف کند. و این دقیقا همان چیزی‌ست که دموکرات‌ها به دنبالش بودند.

ترامپ در فایلی که سی‌ان‌ان منتشر کرده خطاب به یک زن می‌گوید: «من می‌خواستم به ایران حمله کنم. شگفت‌انگیز نیست؟». او ادامه می‌دهد که «یک دسته بزرگ اوراق دارم که الان به چشمم آمد. نگاه کن».

اواسط خردادماه نیز سی‌ان‌ان در یک گزارش به نقل از منابعی ناشناس خبر داد که دادستانی فدرال یک فایل صوتی از جلسه تابستان ۲۰۲۱ در زمین گلف ترامپ در نیوجرسی را به دست آورده که در آن ترامپ اذعان می‌کند که سند محرمانه پنتاگون در مورد طرح حمله به ایران را نگه داشته است. ترامپ صحبت درباره اسناد سری را در حضور افرادی مطرح می‌کند که مجوز شنیدن سخنان محرمانه را نداشته‌اند.

در آن گزارش آمده بود: در ماه‌های پس از انتخابات سال ۲۰۲۰، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش، بارها علیه حمله به ایران هشدار داده و گفته بود که نگران آن است که ترامپ «ممکن است درگیری تمام‌ عیاری را به راه بیندازد که موجه نیست» و از ترامپ خواسته بودند به چنین اقدام تندی دست نزند.

اف‌بی‌آی در یورش سال گذشته به اقامتگاه مارالاگو ترامپ در فلوریدا ده‌ها جعبه حاوی اسناد و اوراق را با خود برد. دونالد ترامپ می‌گوید در زمینه نگهداری از این اطلاعات خطایی مرتکب نشده است. اما دادستان‌ها می‌کوشند او را محکوم کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سایر روسای‌ جمهوری آمریکا از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی، در چهار دهه اخیر همواره به‌نوعی اسناد محرمانه را در مکان‌هایی مانند خانه یا دفتر کار خصوصی خود نگهداری کرده‌اند.

یک فایل صوتی دو دقیقه‌ای و تغییر سرنوشت ترامپ؛ چرا این سند مهم است؟

این مساله فارغ از پنهان‌کاری، می‌تواند روند دادگاه ترامپ را متفاوت کند. او در جلسه نخست دادگاه خود در میامی، نگهداری «سند» محرمانه درباره «حمله به ایران» را رد کرده بود. و حالا انتشار این فایل صوتی دو دقیقه‌ای درباره حمله به ایران می‌تواند سرنوشت ترامپ و همچنین آمریکا را دگرگون کند.

ترامپ پیشتر در ارتباط با نگهداری و مخفی کردن صد‌ها سند محرمانه، از جمله فایل‌های مربوط به اسرار اتمی و طرح‌های نظامی آمریکا، با ۳۷ اتهام روبرو شده. کلیات اتهام او این است که ترامپ بعد از ترک سمت دولتی، اسناد سری محرمانه را نزد خود نگه‌داشته و از تحویل دادن آن‌ها نیز خودداری کرده است. اما ترامپ که قصد دارد در انتخابات  ۲۰۲۴ شرکت کند، هرگونه تخلفی را رد کرده است. و گفته تمامی اسنادی که نگهداری کرده از حالت محرمانه خارج شده است.

و حالا به نظر می‌رسد در این فایل که سی‌ان‌ان آن را منتشر کرد و سایر رسانه‌ها هم به آن دست یافته‌اند ترامپ اذعان می‌کند که این سند را پیش از ترک کاخ سفید از حالت محرمانه خارج کرده بود.

ترامپ پیشتر در دفاع از خود دسترسی افراد غیرمجاز به اسناد محرمانه را رد کرده بود. او در این باره به فاکس نیوز گفته: «هیچ سندی وجود نداشت. آن‌ها صرفا حجم عظیمی از اسناد و چیز‌هایی مربوط به ایران و چیز‌های دیگر بود.»

هر چه که هست افشای این سند، ادعای ترامپ مبنی بر اینکه اسناد محرمانه را پیش از ترک قدرت از حالت طبقه‌بندی خارج کرده بود یا اینکه از داشتن آن‌ها بی‌خبر بوده را بی اساس جلوه می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.