چرا شعرخوانی اردوغان ایرانی‌ها را خشمگین کرد؟

آسیا تایمز با انتشار مطلبی به دلایل خشم مردم کشورمان از شعرخوانی اخیر اردوغان پرداخت.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، شعرخوانی اردوغان در باکو علیه تمامیت ارضی ایران، انتقادات شدید ایران را به دنبال داشته و موجب متحد شدن مردم در حمایت از تمامیت ارضی خود شده است.

برای درک بهتر خشم مردم ایران از این شعر خوانی، باید نگاهی به قرارداد ۲۰۰سال پیش ترکمنچای انداخت که مناطق وسیعی از جنوب قفقاز را در اختیار روسیه قرار داد و رود ارس مرز میان دو کشور تعیین شد. این مناطق شامل ارمنستان و آذربایجان امروزی و حتی بخش هایی از ترکیه است.

بنابراین جای شگفتی نیست که ظریف اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند در مورد آذربایجان عزیز ما سخن بگوید. آیا رئیس جمهور اردوغان اطلاع ندارد که این شعر به جدا شدن اجباری مناطفق شمالی از سرزمین مادری ایران اشاره می کند . او نمی داند که در حال تضعیف حاکمیت جمهوری آذربایجان است؟

از سوی دیگر، وزارت خارجه ایران، سفیر ترکیه را احضار کرد و به او تذکر داد. ترکیه نیز در واکنش، سفیر ایران را احضار و به اظهارات ایران اعتراض کرد.

روز شنبه همتای ترک ظریف در تماس تلفنی با او گفت اردوغان از حساسیت های پیرامون این شعر اطلاع نداشته است. او همچنین به لحن نکوهش کننده ایران نسبت به اردوغان اعتراض کرد. چاوش اوغلو گفت اظهارات بی اساس علیه رئیس جمهور ما غیر قابل پذیرش است و اطمینان داد که اردوغان به تمامیت ارضی و استقلال ملی ایران احترام کامل می گذارد.

پس از انتشار فیلم شعرخوانی اردوغان در باکو، رسانه های اجتماعی فارسی زبان با انتشارمطالب آتشین، از ایران خواستند پاسخ محکمی به او بدهد.

داستان چه بود؟

شایان ذکر است، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه گذشته در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با «رود ارس» خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می‌گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان‌ترکیست‌ها است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.