استراتژی اصلاح‌طلبان تهدید به تحریم برای امتیازگیری است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مشکل اصلی اصلاح‌طلبان نداشتن یک لیدر قوی سیاسی است. کسی در میان آنها نیست که مسیر سیاسی‌شان را مشخص کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مشکل اصلی اصلاح‌طلبان نداشتن یک لیدر قوی سیاسی است. کسی در میان آنها نیست که مسیر سیاسی‌شان را مشخص کنند.

چندماهی به انتخابات مجلس باقی است و هنوز سیاست‌های انتخاباتی گروه‌های مختلف روشن نیست. البته در کنار میزان تأثیرگذاری هر یک از جناح‌ها یک دغدغه مهم دیگر هم وجود دارد و آن میزان شرکت مردم در انتخابات است.

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این گفت: «در ایران بخشی از مردم به صورت تکلیفی رأی می‌دهند؛ یعنی بر اساس باورشان شرکت در انتخابات یک تکلیف دینی است و همیشه در انتخابات حضور می‌یابند. این بخش از مردم رأی‌دادن را یک عمل عبادی می‌دانند؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی این بخش از مردم انتخابات را تحریم نمی‌کنند. اما بخشی از مردم بر اساس نوع انتظاراتشان از انتخابات، نامزدهایی که حضور دارند، احزابی که حضور دارند و دلایل دیگر در انتخابات شرکت می‌کنند که درصدی از این بخش حامی اصولگرایان و درصد دیگری هم حامی اصلاح‌طلبان‌اند. یک جریان وسطی هم هست که اگر در انتخابات شرکت کند می‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع یکی از دو جریان تغییر دهد».

بیشتر بخوانید:

به نقل از نامه‌نیوز، او ادامه داد: «لزوما هم این طور نیست که اگر مشارکت بالا نباشد تندروها روی کار می‌آیند. این گزاره توهین به منتخبان مردم است ولو منتخبانی که صرفا با رأی همان بخش از جامعه که به صورت تکلیفی در انتخابات شرکت می‌کنند، وارد مجلس شده باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «روند انتخابات تا روز رأی‌گیری ادامه دارد؛ به ویژه انتخابات مجلس که وجه منطقه‌ای هم دارد. پیش‌بینی می‌شود که میزان مشارکت در انتخابات به دلیل همین منطقه‌ای‌بودنش بالا باشد. البته دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف از دولت و به ویژه وزارت کشور تا جناح‌ها و احزاب سیاسی، همه می‌توانند زمینه مشارکت بالا را فراهم کنند. این را هم بگویم که اگر فضای انتخاباتی خیلی زود ایجاد و تنب انتخاباتی زود افزایش یابد، ممکن است جامعه دچار سرخوردگی شود؛ بنابراین فضای انتخاباتی باید به تدریج شکل بگیرد. همه هم باید تلاش کنند تا زمینه انتخاباتی خوب به وجود آید تا هدف اپوزیسیون، جریان‌های معاند و رسانه‌های بیگانه که انتخاباتی حداقلی است، محقق نشود».

مقدم در پایان گفت: «استراتژی اصلاح‌طلبان بستگی به میزان و نحوه مشارکت مردم در انتخابات دارد. آنها اگر بخواهند با گروکشی و تحریم انتخابات، کارشان را پیش ببرند، به نتیجه نمی‌رسند. البته آنها هم مشغول رصدکردن سیاست و جامعه هستند. آنچه امروز مشاهده می‌شود آن است که فعلا سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهدید به تحریم برای امتیازگیری است اما فرای این به نظر من مشکل اصلی آنها نداشتن یک لیدر قوی سیاسی است. کسی در میان آنها نیست که مسیر سیاسی‌شان را مشخص کنند. آنها اگر بتوانند اقلیتی قوی در مجلس داشته باشند و حتی اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند، تا وقتی مشکل فقدان لیدری در میان خودشان را حل نکنند، دچار مشکل خواهند بود».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.