سران اروپا خواهان بازگشت ترامپ هستند؟

احتمال موفقیت رئیس جمهور سابق آمریکا برای بازگشت دوباره به کاخ سفید، عامل نگرانی برای سران اروپایی است، البته این نگرانی‌ها با توجه به شخصیت غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ طبیعی است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به قلم استیون ارلانگر، خبرنگار ارشد مسایل دیپماتیک خود در اروپا، صحبت‌ها درباره احتمال بازگشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ریاست جمهوری این کشور پرداخت و نوشت، بازگشت او موجب نگرانی بسیاری از مسؤولان اروپایی درباره روابط با واشنگتن، انسجام پیمان ناتو و روند جنگ در اوکراین می‌شود.

ارلانگر در این گزارش تاکید کرد، در اروپا تعداد اندکی هستند که می‌خواهند درباره دور دوم (ریاست جمهوری) ترامپ صحبت کنند.

در این گزارش آمده است، بحث و مذاکره‌ها میان سران اروپا درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید اخیرا افزایش یافته و احتمال اینکه حزب جمهوری‌خواه، رئیس جمهور پیشین را کاندیدا کند، موضوع اصلی بحث‌ها در اروپاست و از نظر بسیاری از دولت‌های اروپایی، فکر کردن به این موضوع نیز بسیار آزاردهنده است.

بازگشت ترامپ برای اروپا ترسناک است

در این گزارش به نقل از استیون اورتز، یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که به زودی مدیریت موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، درباره احتمال بازگشت ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا آمده است، “این مساله تا حدودی ترسناک است اما اکنون باید با سوال درباره بازگشت دوباره ترامپ روبه‌رو شویم، با توجه به نقش بزرگی که آمریکا در امنیت اروپا ایفا می‌کند، ما الآن باید بار دیگر به این بیاندیشیم که بازگشت ترامپ برای سیاست‌ ما، دفاع اروپا و اوکراین به چه معناست”.

همچنین نیویورک ‌تایمز با توماس کلاین-بروکهوف، مسؤول سابق دولت آلمان که در حال حاضر با پژوهشکده مارشال آلمان در برلین همکاری می‌کند، مصاحبه‌ای انجام داد، بروکهوف تاکید کرد، دور دوم ریاست جمهوری ترامپ با دور اول متفاوت و بسیار بدتر خواهد بود، او اکنون خشمگین است و تجربه بزرگتری دارد و می‌داند چه چیزی را باید حذف کند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود آورد، با وجود حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش او برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در کنار ابراز تردید در مورد نتایج و حکم‌های اتهام مختلفی که با آنها مواجه شده و می‌شود، صحبت‌های زیادی درباره عزم ترامپ برای ورود به کاخ سفید وجود دارند.

این روزنامه آمریکایی تهدیدهای ترامپ به خروج از ناتو، تعریف‌هایش از ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش و نیز توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین در دوره ریاست‌جمهوری‌اش را یادآور شد و نوشت، این موضوع اولین محاکمه او بود و علاوه بر آن بابت دستوراتش برای عقب‌نشینی هزاران تن از نیروهای آمریکایی حاضر در آلمان مورد محاکمه قرار گرفت، تصمیمی که جو بایدن، رئیس جمهور بعدی آمریکا آن را لغو کرد.

همچنین استیون ارلانگر نوشت، موضوع تعهد آمریکا امروز به ویژه با آغاز درگیری میان اروپا و روسیه بر سر اوکراین، تهدیدهای غیرمستقیم پوتین درباره سلاح هسته‌ای و احتمال گسترش دامنه جنگ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است، همچنین اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه جنگ را یک روزه تمام خواهد کرد، بر اهمیت این مساله افزود.

ارلانگر افزود، ترامپ احتمالا به دنبال این است که با مجبور کردن اوکراین به دادن امتیازهای منطقه‌ای، این کار را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت ترامپ تهدیدی برای ناتو است

به نقل از ایسنا، ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو در گفتگو با نیویورک تایمز با اشاره به تردیدهایی که ترامپ درباره انسجام ناتو در دوره ریاست‌جمهوری‌اش ابراز کرد، گفت: ناتو به قرارداد تاسیساتی‌اش پایبند نیست و بازگشت او به این سمت می‌تواند به معنای پایان کار ناتو باشد.

دالدر گفت که در رایزنی‌هایش با اروپایی‌ها متوجه شده که آنها به شدت نگران انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و تاثیر آن بر ائتلاف‌ها با آمریکا هستند و این تنها سوالی است که مطرح است.

جان تیشاو، مسؤول دفاعی سابق آلمان و مسؤول فعلی گروه اوراسیا تاکید کرد: پشت کردن آمریکا به بروز مشکلی ماهیتی برای اروپا ختم خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد، در زمانی خواهد بود که چین و روسیه با اشتیاق برای دامن زدن به اختلافات میان واشنگتن و بروکسل تلاش می‌کنند.

تیشاو به رویکردها و بلندپروازی‌های مختلف آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا -که در غیاب آمریکا افزایش یافته و مشخص خواهد شد- در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ پرداخت، دوره‌ای که ترامپ تهدیدهایش را عملی خواهد کرد و تلاش ویرانگری برای نفوذ وجود خواهد داشت.

ارلانگر در گفتگو با توماس گومارت، مدیر موسسه روابط بین‌الملل فرانسه نیز گفتگو کرد. گومارت تاکید کرد: بازگشت ترامپ می‌تواند به منزله شوک بزرگی برای اروپایی‌ها باشد.

او گفت: پیروزی ترامپ به معنای حمایت کمتر آمریکا از اوکراین و فشار بیشتر برای سازش و نیز فشار بر اروپایی‌ها برای تعامل مستقیم با رئیس جمهور روسیه خواهد بود و ما برای انجام این آماده نیستیم.

پیش‌بینی می‌شود پیروزی ترامپ جان دوباره‌ای را به نیروهای راست مخالف دموکراسی در اروپا ببخشد، همچنین دومینیک مویسی، تحلیلگر فرانسوی موسسه پژوهشی مونتین به نیویورک تایمز گفت، دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ‌ برای مقابله اروپا با پوپولیسم و راست افراطی فاجعه‌بار خواهد بود.

میشل بارانوفسکی، عضو صندوق مارشال‌ آلمان به نیویورک تایمز گفت، نگرانی‌های اروپایی‌ها از آنجایی تشدید می‌شود که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و این مساله برای همه ناراحت‌کننده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.