خطری جدی‌ در مقابل ایران از سوی طالبان/ هزینه گزاف پذیرش ۸ میلیون مهاجر برای کشور

روسیه و چین هم مسیر تعامل با طالبان را جلو می‌برند اما هزینه‌ای نمی‌پردازند، در حالیکه هزینه آن برای ما پذیرش ۸ میلیون مهاجر شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، افزایش مهاجرین افغانستانی به ایران و سیاست‌های یکسال اخیر ایران در مقابل طالبان، وضعیتی را در داخل ایجاد کرده که منجر به اعتراض شهروندان ایرانی در برخی نقاط شده است. از سوی دیگر طالبان نیز برنامه‌ای برای اخراج مهاجرین افغانستانی تا حدود یک میلیون نفر دارند که خطری جدی‌تر در مقابل ایران قرار می‌دهد. اما به راستی با مهاجرین افغانستانی چه باید کرد؟

«ابوالفضل ظهره‌وند»، سفیر اسبق ایران در افغانستان، در رابطه با عدم سیاست مشخص نسبت به مهاجرین افغانستانی به «فراز» گفت: «بخشی از وضعیتی که ما با آن مواجه هستیم محصول نوع سیاستی است که ما در مقابل افغانستان طی این دو سال اتخاذ کرده‌ایم. خروجی این سیاست روند فزاینده از حضور پناه‌جویان در کشور بوده و خواهد بود. الان به هشت میلیون رسیده و شاید این عدد بالاتر هم برود. مسیر تعامل با طالبان چیزی غیر از این نیست. این جریانی که الان در کابل بر سر کار است، تعهدی نسبت به مردم خود ندارد و آن‌ها از زور گرسنگی و ناامنی به سمت ایران می‌آید. افغانستانی‌ها سمت پاکستان و روسیه نمی‌توانند بروند و در نهایت یک راه می‌ماند و آن هم ایران است. پاکستانی‌ها یک میلیون افغانستانی را طی یک ماه آینده اخراج می‌کنند که به سمت ایران می‌آید. حضور آن‌ها فرصت و تهدید است. ما سیاست مشخصی در مقابل آن‌ها نداریم که عامل تهدید است. اینکه افغانی‌ها هر کجا بخواهند بروند که ممکن نیست. ما باید بین پناه‌جو و مهاجر دسته‌بندی داشته باشیم. ممکن است لازم باشد برخی از آن‌ها در جاهای خاصی دسته بندی شوند. شبکه قاچاق در این بین بیشتر از موادمخدر پول در می‌آورد».

وی در ادامه در رابطه با منافع ابرقدرت‌ها از افزایش مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران اشاره کرد: «روسیه و چین هم مسیر تعامل با طالبان را جلو می‌برند اما هزینه‌ای نمی‌پردازند، در حالیکه هزینه آن برای ما پذیرش ۸ میلیون مهاجر شده است. هزینه‌ای که افغانستانی‌ها به بودجه کشور تحمیل می‌کنند سرسام‌آور است. آمریکایی‌ها و طالبان و پاکستان و انگلیس خواهان ادامه این روند هستند. با این روند وضعیت به یک نقطه انفجاری می‌رسد. کافیست یک سری اتفاقات هم شکل دهند. لذا ما کوتاهی در مقابل این افراد داریم و زمان از دست داده ایم. ما اگر درست کار کنیم همین ۶ میلیون نفر برای ما یک فرصت هستند. تا آمدن یک دولت قانونی در افغانستان همین روند ادامه دارد».

ظهره‌وند درباره راهکار مناسبت نسبت به مواجهه با افغانستانی‌ها گفت: «سیاست درستی که باید از سمت ایران اعمال شود را سال‌هاست که گفته‌ام. ما نتوانستیم فرصت‌های خود را در افغانستان تامین کنیم و صرفا یک سری نگاه امنیتی را جلو می‌بریم. ما هیچ نسبتی با طالبان نداریم و طالبان یک پروژه علیه ایران هستند. آن‌ها به دنبال خراب کردن چهره ایران، اسلام و انقلاب هستند. آمریکایی‌ها از طالبان به عنوان یک سرمایه ژئوپلوتیکی نگاه می‌کنند. اگر با همین فرمان جلو برویم افغان‌ها به یک تهدید جدی تبدیل می‌شوند. باید یک تجدید نظر اساسی انجام دهیم. شاید روس‌ها و چینی‌ها بهره‌مند شوند و اگر اتفاقی هم رخ دهد جرئت به کاری ندارند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.