نفت گروگان درگیری‌ها در دریای سرخ شد +جزئیات

حتی بدون تهدیدات انصارالله در دریای سرخ، درگیری بین اسراییل و حماس تاکنون، جریان جهانی نفت خام و محموله را به داخل و خارج از اسراییل به شدت کند کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، سه اتحاد بزرگ کشتیرانی، متشکل از ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی جهان، به کشتی‌ها و نفتکش‌های خود اخطاریه‌ای با مضمون «در انتظار بمانید» در مسیر‌های ترافیک دریای سرخ صادر کرده‌اند، به این معنی که از آن‌ها خواسته شده به صورت موردی به حرکت خود ادامه دهند یا مسیر خود را تغییر دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌طور متوسط روزانه ۱۷ کشتی از کانال سوئز عبور می‌کنند.

ناظران و کارشناسان حمل و نقل اکنون گزارش می‌دهند که اگرچه ترافیک دریایی از طریق کانال سوئز هنوز از روند معمول خود خارج نشده، در روز‌های آتی و با ادامه تهدیدات دریایی علیه حمل و نقل از طریق دریای سرخ، این روند رو به کاهش خواهد گذاشت. همین امر زنجیره تامین را سست خواهد کرد و به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید.

حتی بدون تهدیدات انصارالله در دریای سرخ، درگیری بین اسراییل و حماس تاکنون، جریان جهانی نفت خام و محموله را به داخل و خارج از اسراییل به شدت کند کرده است. جریان نفت حتی تا روز دوشنبه همچنان از طریق دریای سرخ به شکلی نسبتا عادی در حال عبور بود، اما پس از خروج بریتیش پترولیوم، معامله‌گران و کارگزاران نفتی و تجاری این نگرانی را پنهان نکرده‌اند که این رویه سایر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و بازرگانی را نیز ترغیب به اقدامی مشابه کند.

آن‌طور که ناظران حمل و نقل ارزیابی می‌کنند، برای اقتصاد جهانی، اختلال در حمل و نقل در خاورمیانه می‌تواند به شدت بر افزایش قیمت انرژی و مواد خام که عمدتا از مبدا خلیج فارس و چین حرکت می‌کنند، تاثیر بگذارد. این نگرانی زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم کاهش سطح آب در کانال پاناما باعث کاهش سرعت ترانزیت از طریق این آبراه شده است. حتی بدتر از آن، ادامه تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین و مه‌آلود بودن چشم‌انداز صلح در آن منطقه، اهمیت روزافزون دریای سرخ برای حمل و نقل انرژی را دو چندان می‌کند. اگر دریای سرخ به منطقه ممنوعه برای اکثر نفتکش‌ها بدل شود، پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های مرتبط با آن علیه روسیه که این کشور را مجبور به یافتن بازار‌های جدید برای فروش نفت خود کرد، این دومین‌بار طی دو سال گذشته خواهد بود که بازار جهانی نفت دوباره رنگ و رو عوض خواهد کرد.

ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات کارگزاری بین‌المللی کشتیرانی گیبسون به نیویورک‌تایمز گفت که این امر می‌تواند باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه و کرایه حمل و نقل نفتکش‌ها شود. به عقیده متیوز، درست است که از صبح روز دوشنبه که شرکت بریتیش پترولیوم از ترافیک در دریای سرخ انصراف داده است، بیشتر شرکت‌های نفتکش همچنان مایلند کشتی‌های خود را از طریق همین آبراه به مقصد برسانند و از جهش قیمت جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد این تمایل طولانی نخواهد بود و باید شاهد افزایش قیمت نفت در آینده‌ای نزدیک باشیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.