کودتا در فوتبال عربستان/ چالشی پرمخاطره برای بن‌سلمان!

فوتبال عربستان هم از نظر فرهنگی، مشکلاتی شبیه ما دارد اما به لحاظ مالی و ساختاری، فرسنگ ها از فوتبال ایران فاصله گرفته است.

به گزارش تازه‌نیوز، خبرورزشی نوشت: دامنه اصلاحات محمدبن سلمان در عربستان، چندی است به فوتبال هم کشیده شده است. حالا دیگر سعودی ها رونالدو را دارند، نیمار و بنزما را آورده اند. آنها مانچینی پرافتخار را دارند که برای آوردنش به نیمکت تیم ملی، ۳۰ میلیارد هزینه کرده اند.

بن سلمان عادت ندارد عصا به دست حرکت کند. او برای عبور از مرزهای سنت و مدرنیته، چالشی پرمخاطره اما عبرت آموز را انتخاب کرده؛ THE LINE که بخشی از پروژه عظیم شهر نئوم است، اولین شهر در جهان بدون خیابان، بدون ماشین و بدون ترافیک خواهد بود. یعنی زمانی برای چیزهای لذت بخش تر در زندگی. مبلغ هنگفتی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه رویایی شاهزاده سعودی سرمایه گذاری می شود.

با این همه در عربستان سعودی هم مشکلات کم نیست؛ ما با آنها دغدغه های مشترک فرهنگی هم داریم. نمونه می خواهید؟ همین هجوم بی وقفه چند کارشناس سعودی به مانچینی قبل از اولین دیدار عربستان در جام ملت های آسیا… در واقع همان اتفاقی که بارها در فوتبال ایران رخ داده است؛ حمله همه جانبه به سرمربی تیم ملی از سوی کارشناسان، پیشکسوتان و حتی صداوسیمای ملی! مانچینی مورد تهاجم شدید کارشناسانی قرار گرفت که او را یک احمقِ خودخواه نامیدند. مانچو هم شاید برای نخستین بار در تمام دوران مربیگری اش به چشم دید چند بازیکن برای حضور در اردوی تیم ملی و برای بازی دوستانه، برایش شرط گذاشتند که البته هیچ کدام را نپذیرفت و چند ستاره، لاجرم از تیم ملی رفتند.

دیدار عربستان و عمان، نخستین دیدار پرشور و هیاهوی جام ملت های آسیا بود؛ به عبارت بهتر، اولین مسابقه ای که یک ورزشگاه در کشور قطر پر شد و نخستین فوتبالی که حس کردیم نه! این دیگر واقعا جام ملت هاست و شبیه یک مسابقه آسیایی بی خاصیت نیست. هیجان مسابقه بالا رفت. عمان یک پنالتی زد. عربستان نیمه دوم، گل خورده را جبران کرد و برای کامبک، خودش را به آب و آتش زد. گل دوم را هم کمک داور ویدیویی با اعمال شاقه تایید کرد تا دلارهای بن سلمان و آرزوهای سعودی ها، همین اول کار به هوا نرود.

حالا جام ملت های آسیا شروع شده و طبق پیش بینی ها ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، ایران و عربستان از شانس های مسلم قهرمانی هستند. بازی های این مدعیان را که دیدیم، راستش برایمان سخت است حرف نهایی را بزنیم. در نتیجه، همچنان باید منتظر بود. در انتظار اینکه رخدادادهای جام ملت ها به نفع فوتبال ما رقم بخورد. در انتظار اینکه ژاپن ببازد. کره جنوبی بد بازی کند. استرالیا زودتر حدف شود و یاران بن سلمان در بازی های بعدی با مانچینی رویایی، گوی و میدان را واگذار کنند… این رویاست یا خواب و خیال؟ هر چه هست، اسمش فوتبال است و شاید اتفاقی خارق العاده در انتظار همه باشد، شاید!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.