هاستینگ به چه معناست و آیا با هاست تفاوت دارد؟

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که کاربران فضای وب چگونه به اطلاعات سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند؟ یا این که اطلاعات و محتوای سایت چگونه در فضای وسیع وب قرار می‌گیرد؟

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که کاربران فضای وب چگونه به اطلاعات سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند؟ یا این که اطلاعات و محتوای سایت چگونه در فضای وسیع وب قرار می‌گیرد؟ اصلا سازوکار به اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت‌‎ها در وب چگونه است؟ جواب همه‌ی این سوالات خدمات هاستینگ است. هاستینگ چیست؟

در حقیقت، هر وب‌سایتی که در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم مشتری خدمات هاستینگ است و به لطف آن در فضای وب وجود دارد و قابل‌مشاهده و دسترسی است. اگر برایتان سوال شده که هاستینگ چیست و دقیقا چگونه سایت را در معرض دید همگان در شبکه جهانی وب قرار می‌دهد، مقاله درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید.

هاستینگ چیست؟

هاستینگ در اصل زیرساخت و خدمات میزبانی است که بارگذاری تمام اطلاعات، فایل‌ها و محتوای سایت را بر روی یک سرور قدرتمند امکان‌پذیر می‌کند تا کاربران فضای به صورت آنلاین به سایت شما دسترسی داشته باشند. با خرید یک پلن هاستینگ از شرکت موردنظر، یک فضای مجازی روی سرور آن شرکت به شما اجاره داده می‌شود که برای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت شما به کار گرفته می‌شود. به طور کلی، هاستینگ عامل اصلی دسترسی دائمی کاربران به وب‌سایت شماست.

خدمات هاستینگ شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ برخی از آن‌ها شامل پهنای باند یا Bandwidth (به معنای مقدار اطلاعات ارائه شده توسط شرکت به شما برای ورود بدون محدودیت کاربران به سایت می‌باشد)، دامنه یا Domain، پشتیبانی فنی، ایمیل یا ترکیبی از آن‌ها می‌باشند.

برای این که سایت شما به شبکه جهانی وب یا WWW دسترسی داشته باشد، باید از دو نوع هاستینگ استفاده کنید:

هاستینگ دامنه

میزبانی یا هاستینگ دامنه توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وب عرضه می‌شود. وظیفه آن این است که دامنه انتخابی شما را تا هنگامی که اشتراک سرویس را پرداخت می‌کنید برایتان میزبانی کند.

یعنی مادامی که شما حق اشتراک آن را پرداخت می‌کنید، این دامنه متعلق به شما خواهد بود و می‌توانید سایت‌تان را روی آن بارگذاری کنید.

هاستینگ وب

بعد از میزبانی دامنه، نوبت به قرار دادن محتوای سایت در شبکه وب از طریق هاستینگ وب می‌رسد. با انتخاب یک پلن هاستینگ از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات وب و پرداخت حق اشتراک، بخشی از منابع سرور آن شرکت که شامل رم، پهنای باند و فضای هارد است، به شما اجاره داده می‌شود تا برای در دسترس قرار دادن سایت خود از آن استفاده کنید.

بارگذاری محتوای سایت روی سرور از طریق پنل مدیریتی در کنار ارائه منابع سرور هاست جزئی از خدمات برخی شرکت‌ها می‌باشد اما خودتان نیز می‌توانید این مرحله را انجام دهید.

هاست و هاستینگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

احتمالا واژه هاست به گوش‌تان آشناست. حالا که با مفهوم هاستینگ آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت آن با هاست فرا رسیده است. هاست و هاستینگ دو مفهوم متفاوت در زمینه میزبانی وب هستند. اصطلاح هاستینگ به معنای ارائه خدمات میزبانی وب توسط شرکت‌های متخصص در این زمینه است.

این شرکت‌ها سرورهای قدرتمند را به عنوان هاست برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. اما هاست به عنوان فضای فیزیکی بر روی سرور برای ذخیره سازی فایل‌های وب شما استفاده می‌شود. هاست معمولاً به صورت اشتراکی یا اختصاصی ارائه می‌شود. به بیان ساده‌‌تر، هاستینگ به معنای میزبانی و هاست به معنای سرویس میزبان است.

انواع هاست

یکی از مراحلی که باید قبل از طراحی سایت طی شود، تهیه هاست از یک شرکت معتبر است. هاست‌ها مدل‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید بر اساس نوع سایت و نیاز خود هر یک از آن‌ها را تهیه کنید. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هاست اشتراکی

همان طور که از نام این هاست پیداست، شما منابع یک سرور را با دیگر سایت‌ها به اشتراک می‌گذارید و به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌کنید. این هاست مناسب سایت‌های کوچک است و استفاده از آن بسیار مرسوم و رایج می‌باشد.

هاست اختصاصی

با تهیه هاست اختصاصی، منابع یک سرور به طور اختصاصی فقط به شما تعلق می‌گیرد این هاست گزینه بسیار مناسبی برای سایت‌های بزرگ با ترافیک و تعداد کاربر بالا محسوب می‌شود.

هاست مجازی خصوصی

هاست مجازی خصوصی به عنوان سرور مجازی یا vps شناخته می‌شود. نحوه کارکرد هاست مجازی خصوصی بدین گونه است که با استفاده از یک سرور فیزیکی، یک محیط مجازی در اختیار شما قرار می‌گیرد. خدمات این نوع هاست مشابه هاست اختصاصی است، با این تفاوت که با هزینه‌ کم‌تری قابل‌تهیه است.

هاست ابری

با تهیه هاست ابری چندین سرور فیزیکی برای بارگذاری منابع سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد. استفاده از این نوع هاست مزایای فراوانی دارد؛ به عنوان مثال، امکان افزایش منابع به دلیل انعطاف‌پذیری آن وجود دارد که این مزیت دست شما را بسیار باز می‌گذارد.

هاست مدیریت شده

با تهیه این هاست شرکت میزبانی وب وظیفه نگهداری و مدیریت سرور را انجام می‌دهد و خیال شما را از این بابت راحت می‌کند. این هاست مناسب کسانی است که در مدیریت سرور بی‌تجربه هستند.

هاست دانلود

بعضی از سایت‌ها مثل سایت‌های دانلود موسیقی فایل‌های دانلودی متعددی دارند. هاست دانلود برای این گونه سایت‌ها ساخته و پرداخته شده است.

کارکرد آن هم به این صورت است که فایل‌های دانلودی به جای هاست اصلی روی هاست دانلودی ذخیره می‌شوند و با فشردن دکمه دانلود توسط کاربران، این درخواست به هاست دانلود ارسال می‌شود.

مزیت داشتن هاست دانلود افزایش چشمگیر سرعت سایت در قسمت‌های مختلف آن است. من از هاست دانلود وب رمز استفاده کردم و راضیم در عین حال شنیدم پارس پک هم هاست دانلود خوبی دارد.

هاست ریسلر

هاست ریسلر یا نمایندگی در حقیقت توسط یک واسطه به عنوان خدمات هاستینگ شرکت‌های دیگر  به شما فروخته می‌شود. بسیاری از واسطه‌های داخلی نماینده خدمات و سرویس‌های شرکت‌های خارجی هستند(مثلا سرورهای کشورهایی مثل آلمان و فرانسه را می‌فروشند).

هاست چه امکانات دیگری برای ما فراهم می‌کند؟

هاست یا سرویس میزبانی علاوه بر مواردی که اشاره شد، امکانات مفید دیگری نیز برای سایت ما فراهم می‌کنند که برخی از آن‌ها را در این قسمت نام می‌بریم.

آپتایم

آپتایم به معنای مدت زمانی است که سایت می‌تواند به کاربران خدمات‌رسانی کند و دردسترس آنها باشد. واضح و مبرهن است که هر چه آپ تایم شما بیش‌تر باشد، خدمات‌رسانی شما نیز بهتر انجام می‌شود.

کنترل پنل

به کمک کنترل پنل می‌توانید به راحتی جزئیات هاست و سرور خود را مشاهده و مدیریت کنید. عمدتا دو نوع کنترل پنل وجود دارد: cPanel و DirectAdmin که امکانات یکسانی را ارائه می‌دهند و تنها رابط کاربری آن‌ها متفاوت است.

 ترافیک و پهنای باند

ویژگی‌‌های ترافیک و پهنای باند هر سرویس در محل معرفی پلن‌ها ارائه می‌شوند. سرویس‌هایی که پهنای باند نامحدودی دارند اجازه‌ی از دسترس خارج شدن را به سایت نمی‌دهند، هر چقدر هم که ترافیک و بازدید سایت بالا باشد.

خرید و ثبت دامنه

همان طور که قبلا اشاره کردیم، فعال‌سازی سرویس میزبانی دامنه نیز از جمله خدماتی است که شرکت‌های هاستینگ به کاربران ارائه می‌دهند. با پرداخت هزینه اشتراک شما مالک دامنه انتخابی خود در صورت آزاد بودن آن می‌شوید و تا قبل از اتمام اشتراک، دامنه فقط متعلق به سایت شماست.

جمع‌بندی

یکی از مراحل مهمی که هر فردی باید قبل از طراحی سایت طی کند تهیه هاست است. چه وب‌سایت شما فروشگاهی باشد چه شرکتی، چه حوزه فعالیت شما مربوط به شغل و حرفه‌تان باشد چه شخصی، تهیه هاست یکی از ملزومات فعال‌سازی سایت در شبکه جهانی وب می‌باشد. هاست در واقع رابط بزرگ بین شما و فضای آنلاین و کاربران فعال در آن می‌باشد. به بیانی دیگر، اگر هاست نداشته باشید انگار که سایتی هم ندارید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.