نزدیکی ایران و چین بعد از حمله موشکی؛ ماجرا چیست؟

تحلیلگران رسانه های غربی اذعان دارند که با وجود تهدیدهای کاخ سفید، تهران و پکن به تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه در چارچوب برنامه های بریکس ادامه می دهند، به همین دلیل باید منتظر یک خبر مهم از سوی دو کشور بود.

به گزارش تازه‌نیوز، تحریریه به نقل از تارنمای «iStock» در گزارشی نوشت، چین و ایران به عنوان دو عضو گروه بریکس، پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسراییل، به شدت در حال تقویت همکاری ها هستند. چین نه تنها حمایت همه جانبه ای را از ایران داشته بلکه در حال تقویت روابط دیپلماتیک خود با ملت های اسلامی است. نه تنها چین، بلکه روسیه عضو بریکس نیز پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایران از این اقدام تهران حمایت کرد.

چین حتی اعلام کرده است که روابط دیپلماتیک آن کشور با ایران پس از حمله به اسرائیل همچنان قوی است. ضمن آنکه پکن آمادگی خود را برای همکاری عملی در زمینه های مختلف و به طور پیوسته با تهران مورد تاکید قرار داده تا از این طریق توسعه بیشتر روابط چین و ایران را موجب شود.

طبق گزارش این رسانه، با اینکه آمریکا به پکن هشدار داده بود که به دلیل تحریم های اقتصادی جمهوری اسلامی، نباید نفت خام را از تهران تهیه کند، اما چین هنوز بزرگترین خریدار نفت ایران است. ضمن آنکه چین به عنوان یک عضو مهم بریکس متعهد شده است که علیرغم تهدیدهای واشنگتن به خرید نفت خام از ایران ادامه دهد. بر این اساس جهان باید منتظر اعلام یک خبر از توافق یا همکاری بزرگ میان تهران و پکن در آینده نزدیک باشد.

طبق این گزارش، به نظر می رسد «ولادیمیر پوتین» از روسیه، «شی جین پینگ» از چین و رهبری در تهران به هیچ عنوان برای هشدارهای دولت بایدن مبنی بر عدم تهیه نفت خام از ایران اهمیت نمی دهند. این درحالی است که هر سه کشور عضو بریکس برای دور نگه داشتن اقتصاد خود از دلار آمریکا به ویژه در معاملات نفت خام به تفاهم متقابل دست یافته اند.

رئیس جمهوری چین می گوید: چین بدون توجه به تغییر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای، همکاری دوستانه خود با ایران را بدون انحراف از برنامه هایش توسعه خواهد داد. چین عضو بریکس و مشتری اصلی نفت ایران است و از این پس خرید نفت خام از تهران را افزایش خواهد داد.

کارشناسان غربی می گویند یک سال پیش بود که چین با میانجیگری خود کمک کرد تا بن بست های دیپلماتیک بین تهران و ریاض رفع شود. با تلاش پکن این دو کشور خاورمیانه ای برای ایجاد تغییر در نحوه عملکرد منطقه ای دور میز مذاکره نشستند. حال ایران عضو بریکس شده و قرار است عربستان سعودی در مورد پیوستن به این بلوک تصمیم خود را می گیرد، بنابراین این دو کشور مهم غرب آسیا ممکن است به هم نزدیک تر هم بشوند.

ناظران اعتقاد دارند اگر بریکس قوی‌تر شود و بتواند کنترل بیشتری را بر بازار نفت جهان داشته باشد، دلار آمریکا به عنوان مهمترین ابزار سلطه اقتصادی کاخ سفید دچار چالش های جدی خواهد شد. به همین دلیل است که این بلوک خواستار افزایش استفاده از ارزهای محلی به جای دلار برای انجام معاملات است و از کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه هم برای عضویت در گروه دعوت به عمل آورده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.