مذاکرات پنهانی بین تهران و واشنگتن بعد ازحمله موشکی ایران به اسرائیل؟

اگر از زمین بازی هسته‌ای کمی فاصله بگیریم و از دیدگاه درگیری‌های تهران و تل‌آویو به چالش ایران با غرب نگاه کنیم. عملیات وعده صادق تهران علیه اسرائیل سطح جدیدی از درگیری‌ها را علیه ایران به وجود آورده است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آمان ملی نوشت:  برجام، توافقنامه‌ای که جامعیت آن برکسی پوشیده نیست حتی در زمانی که به زعم کارشناسان درگیر در موضوع هسته‌ای باید ناقوس مرگ آن را نواخت؛ همچنان به سوژه رسانه‌ها تبدیل می‌شود.

چرا که هر چند برجام اکنون مرده است زیرا تحریم‌های ایران بازگشته و تهران تمامی تعهدات خود را بر اساس توافق وین به تعلیق درآورده است اما از آنجا که طرفین درگیر در برجام خصوصا غربی‌ها تنها یک مسیر برای مقابله با ایران هسته‌ای دارند و آن هم راضی کردن ایران به انجام تعهدات خود در قالب برجام است؛ در نتیجه هیچ راهی جز احیای توافق وین وجود ندارد. البته نه اینکه مر توافق اجرا شود بلکه این توافقنامه می‌تواند مبنای مذاکرات آینده برای لغو تحریم‌های ایران و برخی تعلیقات در برنامه هسته‌ای تهران بر اساس هرگونه توافق بین ایران و غرب باشد. برجام از این منظر از نظر آمریکایی‌ها مرده است چرا که بر اساس متن آن اکنون بسیاری از محدودیت‌های ایران به اتمام رسیده است و از این نظر هم برای برخی در تهران مرده که کماکان تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی مانده است. چرا که مهم‌ترین دستاورد برجام یعنی سهولت نقل و انتقال دلارهای حاصل از صادرات نفت هم اکنون امکان پذیر نیست.

اگر از زمین بازی هسته‌ای کمی فاصله بگیریم و از دیدگاه درگیری‌های تهران و تل‌آویو به چالش ایران با غرب نگاه کنیم. عملیات وعده صادق تهران علیه اسرائیل سطح جدیدی از درگیری‌ها را علیه ایران به وجود آورده است. در این معنا که برخی معتقدند بعد از عملیات موشکی- پهپادی ایران علیه تل‌آویو شاهد تحریم‌های شدید از سوی غربی‌ها خواهم بود. زمزمه‌های این دسته از تحریم‌ها هم اکنون از سوی اتحادیه اروپا شنیده می‌شود اما سوال اینجاست که آنها چه چیز را می‌خواهند تحریم کنند، پهپادی که بومی شده است؟ موشکی که به اوج رسیده است؟ از این رو وضع تحریم از سوی اروپایی‌ها علیه ایران صرفا یک شوی تبلیغاتی برای حمایت از اسرائیل است. آنچه در پس عملیات موشکی و پهپادی ایران به وجود خواهد آمد قطعا تلاش برای افزایش فشار به ایران است اما اروپا اکنون به خوبی می‌داند که نه توان موشکی و نه توان پهپادی ایران قابل مذاکره نیست. پس در نهایت تلاش خواهد کرد در توسعه این توان خلل ایجاد کند اما اتفاقا جسارات تهران در به پرواز در آوردن پهپادها و پراندن موشک‌ها نوعی هراس در اروپا به وجود می‌آورد که اگر تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد آنگاه دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. در نتیجه اتفاقا چاره‌ای هم ندارند جز اینکه آمریکا و اروپا یکدیگر را راضی کنند که تحریم ایران را برداشته تا از ظرفیت هسته‌ای ایران بکاهند. از این رو موشک پرانی تهران علیه اسرائیل می‌تواند نفعی هم برای ایران در بعد مذاکرات هسته‌ای داشته باشد به شرط آنکه تهران بتواند از این ظرفیت کمال استفاده را بکند.

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

اخیرا معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم. «ودانت پاتل» با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال حاضر مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم. همچنین پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چارچوب تعریف شده در جریان است. وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

مذاکره در جریان است

پیداست زمانی که مذاکرات مستقیم ازسوی دو طرف رد می‌شود دیگر نباید در این ارتباط گمانه‌زنی کرد اما رد مذاکرات مستقیم خود بیان کننده آن است که احتمال مذاکرات غیرمستقیم و حتی غیر علنی و حتی در قالب تبادل پیام بین ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. چرا که در گذشته اگر چه مذاکراتی بین ایران و آمریکا در دوحه صورت گرفت اما بعدها مشخص شد که این مذاکرات اتفاقا طولانی مدت و بیش از تبادل پیام بوده و در این مذاکرات غیرمستقیم که در دو هتل جداگانه در دوحه صورت گرفته حتی گریزی هم به برخی مسائل دیگر شده است. از این رو اکنون نیز این احتمال وجود دارد که بیش از حالت تبادل پیام و در حد مذاکرات غیرمستقیم طرفین در حال نزدیک کردن اراده‌های همدیگر برای برخورد و تبدیل آن به یک خروجی مشخص باشند. خروجی‌ای که می‌تواند در وهله اول به کاهش تشنج منجر شده و در مرحله بعدی نیز به مذاکراتی تخصصی در قالب همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کم کردن برخی دغدغه‌های این نهاد تبدل شود. اخیرا رافوئل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام اینکه این نه چند ماه بلکه چند هفته با سلاح هسته‌ای فاصله دارد تاکید کرده که به تهران خواهد رفت و خواستار مذاکرات طرفین اصلی مناقشه هسته‌ای شده است. تمامی این پالس‌ها بیان کننده ان است که احتمال اینکه مذاکراتی حتی در حد تبادل پیام بین طرفین باشد وجود دارد. در خاطر داریم بعد از اینکه توافقی برای تبادل زندانیان و آزادی دارایی‌های تهران صورت گرفت، منابع عربی اعلام کردند که ادامه مذاکرات به صورت بسته‌های مختلف و تخصصی خواهد بود به صورتی که تیم‌های تخصصی در مورد مسائل هسته‌ای به مذاکره خواهند پرداخت. شاید طرفین اکنون در این حد و یا حتی در حال تبادل پیام با هم به صورت غیر مستقیم در ارتباط باشند که البته صحت آن نیز به صورت رسمی تایید نشده است اما آنچه مشخص است گاهی دغدغه‌های ایران و غرب از میز دیپلماسی و گفت‌وگو می‌گذرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.