آیا واکسن‌های موجود در برابر انواع جدید کرونا موثر هستند؟ +ویدئو

در مورد ویروس انگلیسی میکروب با جهشی برای بقا، برنده همه بلیت‌های بخت آزمایی می‌شود و به همین دلیل باعث سهولت در گسترش ویروس می‌شود.

به گزارش تازه نیوز، واکسن کرونا اثری دارد؟ سوالی که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. بد نیست بدانیم به زبان ساده جهش ویروس مانند غلط املایی در یک کلمه DNA با حروف درشت است. جهش در واقع اشتباه املایی تصادفی است که هنگام تکثیر ویروس رخ می‌دهد. ویروس پس از آلوده کرده بدن، ماشین داخلی سلول‌ها را برده و نسخه برداری می‌کند.
هر نسخه فرصتی را برای ایجاد اشتباه در هجی کلمه ایجاد کرده و هرچه نسخه بیشتری ساخته شود، احتمال خطا یا جهش بیشتر می‌شود.

بیشتر جهش‌ها تاثیری روی ویروس نداشته و حتی برخی از آنها برای ویروس مضر بوده و منجر به نابودی ویروس هم می شوند.
اما در مورد ویروس انگلیسی میکروب با جهشی برای بقا، برنده همه بلیت‌های بخت آزمایی می‌شود و به همین دلیل باعث سهولت در گسترش ویروس می‌شود.

با این حال واکسن‌ها که باعث کاهش مبتلایان می‌شود، جهش بیشتر ایجاد کرده و باعث زنده ماندن ویروس می‌شوند. واکسن کرونا اثری دارد؟ به گفته دکتر سارا پیت از دانشگاه برایتون این نوع جهش‌های مفید می‌تواند اثر واکسن را کاهش داده و دلیل تغییر فرم واکسن آنلفوانزا هر ساله به همین خاطر است.به نوشته مجله نیچر، کووید 19 نصف آنلفوانزا و یک چهارم HIV جهش دارد.
همه ویروس‌ها DNA در هسته خود ندارند.

برخی کروناویروس‌ها مانند HIV یا آنلفوانزا که دلیل سرماخوردگی می‌شوند اطلاعات ژنتیکی خود را روی یک مولکول به نام RNA حمل می‌کنند.

در حالی که سلولها با کپی DNA قابل تشخیص بوده و از طریق اصلاح غلط املایی سازگار هستند، خطاهای RNA را نمی‌گیرند. در نتیجه جهش بیشتری رخ داده و احتمال تغییر ویروس را افزایش داده و خطرناک‌تر می‌شود.
ویروس‌های دسته کرونا مکانیسم اثبات خواندن داخلی دارند و این امکان را می‌دهد تا خطای RNA خود را هنگام کپی کرده تشخیص داده و درست کنند.

با میلیونها فرد آلوده ویروس در مقیاس وسیع تکثیر شده و خطاهای بیشتر برطرف می‌شود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.