حکم اعدام برای ۷ سرشبکه بزرگ‌ترین باند قاچاق موادمخدر کشور

اعضای باند بزرگ قاچاق، از طریق دریا ۲۰۰۰ تن موادمخدر را وارد کشور کرده بودند.

به گزارش تازه‌نیوز، هفت سرشبکه بزرگ‌ترین باند قاچاق موادمخدر کشور پس از محاکمه به اعدام محکوم شدند. ۵۷ عضو دیگر این باند به ۹۹۹ سال زندان محکوم شدند. متهمان از طریق دریا ۲۰۰۰ تن موادمخدر را وارد کشور کرده بودند.

به نقل از جام‌جم، ماموران وزارت اطلاعات سال ۱۳۹۸ در جریان فعالیت یک شبکه بزرگ موادمخدر در بندرعباس قرار گرفتند؛ شبکه‌ای به نام صاعقه که چهار برادر سرکرده‌های آن بودند. اعضای این باند که فهمیده بودند قاچاق موادمخدر از راه زمینی پرریسک است، قاچاق به‌صورت دریایی را در دستورکار خود قرار داده بودند.اعضای این شبکه به‌صورت هرم بودند. ارباب در راس آن، قائم‌مقام، چریک و عمله و در نهایت خبرچین به‌ترتیب در رده‌های پایینی قرار دا‌شتند.

متهمان ابتدا تریاک را از طریق پاکستان و با لنج به «خور» رسانده و‌ اگر در مسیر با ماموران رو‌به‌رو می‌شدند، لنج را آتش می‌زدند. با آتش‌زدن لنج ۱۰‌تن موادمخدر می‌سوخت که ضربه سنگینی بود.آنها با گسترده‌شدن فعالیت‌شان، سراغ قایق‌های تندرو رفتند و ‌به‌دلیل مسافت زیاد، بشکه‌های بنزین هم حمل می‌کردند. این روش باعث می‌شد انتقال سریع‌تر انجام شود و ‌اگر در تله مرزبانان گرفتار می‌شدند، مقدار کمتری موادمخدر از دست بدهند.

با ادامه تحقیقات مشخص شد در عروسی یکی از اعضای باند دو ‌میلیارد تومان شادباش جمع شده‌بود.با تکمیل تحقیقات دستورات قضایی برای دستگیری متهمان صادر شد وماموران اطلاعات در ۱۰عملیات همزمان در مرحله اول ۱۳ عضو این باند رادستگیر کردند وبخشی از اموالی که از این راه به دست آورده بودند، کشف شد. در ادامه تعداد دستگیری‌ها به عدد ۱۱۶ رسید ‌و ‌برای ۸۰ نفر کیفرخواست صادر شد.

مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در این‌باره به جام‌جم گفت: اعضای این باند فعالیت خود را از دهه ۸۰ شروع کردند. حتی برای استحکام به‌صورت خانوادگی ازدواج می‌کردند. در زمان دستگیری ۱۱ تن موادمخدر از آنها کشف شد که بررسی‌ها نشان داد آنها در مدت فعالیت، ۲۰۰۰ تن تریاک جابه‌جا کرده‌اند. از آنها ۸۶ خانه و ‌زمین، ۱۱۸‌دستگاه خودرو، دو لنج و ۱۵ کیلو طلا کشف شد.

وی ادامه داد: چهار برادر با یک سرمایه واحد و با تقسیم کار، این باند را هدایت می‌کردند. یکی از ناخداهایی که با این باند فعالیت می‌کرد، بیش از ۷۰تن موادمخدر برای آنها جابه‌جا کرده بود. یکی از اعضای این باند که ۱۵ سال قبل نمی‌توانست یک پراید بخرد، پس از فعالیت در این باند در جشن عروسی‌اش دو میلیارد تومان شادباش گرفته بود.

متهمان برای این‌که پولشویی کنند از کارمندان برخی بانک‌ها هم استفاده کرده،‌ خودرو را از تهران خریده، به بندرعباس آورده و به بلوچ‌ها می‌فروختند. آنها خریدوفروش خودرو را وکالتی انجام می‌دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد متهمان در این مدت ۵۰۰ دستگاه خودرو معامله کرده‌اند.

رئیس دادگاه انقلاب هرمزگان هم درباره رأی متهمان این پرونده به جام‌جم گفت: این پرونده سال ۱۴۰۱ وارد دادگاه انقلاب شد و رسیدگی به آن دو سال طول کشید. از ۷۰ متهم، هفت نفر از آنها به اعدام محکوم شدند؛ سه نفر همراه چهار سرشبکه‌. البته یکی از برادران فراری است.۵۸نفرهم در مجموع به ۹۹۹ سال زندان محکوم شدند. سایر متهمان هم تبرئه شده یا در این مدت فوت شدند. متهمان همچنین به شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شدند.

وی افزود: ۳۰خودرو، دو لنج و ۱۱۰ ملک مسکونی و باغ که مالکیت آن از سوی متهمان تایید شده نیز به نفع دولت ضبط شد. رأی این پرونده ۸۰۰ صفحه و قرارش ۱۲۵۰ صفحه است. در صورت اعتراض متهمان، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال‌می‌شود.

یکی ازبازاریان بندرعباس که با خانواده این قاچاقچیان آشناست،به خبرنگار جام‌جم گفت:اعضای این خانواده سعی‌می‌کردند چهره‌ای خیر از خود نشان دهند. برای مدارس کولر می‌خریدند و با خودروهای لندکروز ولکسوس درشهر تردد می‌کردند. زنان‌شان حدود یک کیلو طلا به خود آویزان می‌کردند ووقتی وارد بازار می‌شدند،بازاریان خوشحال بودند که نان‌شان در روغن است.یک بارهمسر یکی از متهمان خودرویش را جلوی پاساژ ما پارک کرد و جریمه شد.منتظر واکنش او ‌به جریمه بودیم که بدون توجه به جریمه سوار شد و رفت. آنها غرق در پول بودند ودرعروسی‌شان چمدان‌چمدان شادباش جمع می‌شد. این خانواده عاشق شتر بودند وده‌ها شتر داشتند. وقتی سه نفر از پسران این خانواده دستگیر و اموال‌شان توقیف شد، شرایط برای‌شان فرق کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.