نگهداری و خاک مناسب پتوس

در منازل می‌توان از گیاهان زیادی استفاده کرد و حتی آنها را پرورش داد. اما اینکه چه گیاهی انتخاب شود کاملاً بسته به سلایق افراد دارد. با این حال بعضی از گیاهان هستند که بیشترین شانس را برای انتخاب و نگهداری در منازل و آپارتمان‌ها دارند چرا که شاید از ویژگی‌ها بسیار خوبی برخوردار هستند. از جمله گیاهانی که آن را می‌توان در زمره گیاهان محبوب خانواده‌ها قرار داد، گیاه پتوس است.

اولین ویژگی‌ خاص گیاه پتوس نحوه‌ی نگهداری از آن است که تمامی افراد حتی آنهایی که تا به حال هیچ گونه گیاهی را در منزل پرورش نداده‌اند، به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. ما در این مقاله به طور مفصل اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص گیاه و خاک پتوس به دوستداران گل و گیاه تقدیم خواهیم کرد تا اگر قصد نگهداری از یک گیاه را در منزل دارند، با شناخت بهتری بتوانند این نوع از گیاه محبوب و دوست‌داشتنی را انتخاب کنید.

گیاه پتوس چیست

گیاه پتوس یا همان پوتوس اکثراً در مناطق جزایر سلیمان یافت می‌شود و به طور کلی از خانواده گل شیپوریان است. در اکثر موارد این گیاه را در گلخانه‌های گرم نگهداری می‌کنند و با توجه به اینکه پتوس از جمله گیاهان مقاوم است برای نگهداری در منازل بیشتر استفاده می‌شود. از ویژگی‌های بارز این گیاه این است که رشد نسبتاً خوبی دارد و اگر در یک اتاق حفظ شود احتمالاً می‌تواند اتاق‌تان را به یک جنگل مبدل کند.

گیاه پتوس دارای برگ‌های قلبی شکل است که در رنگ‌های سفید، ابلق و سبزه تیره یافت می‌شود و معمولاً رشد برگ‌هایش نیز به سرعت اتفاق می‌افتد. ویژگی جالب توجه دیگر این گیاه بدون خاک زنده ماندن آن است که به خوبی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. گفتنی است که این گیاه یک تصفیه کننده‌ی قوی برای هوا بوده و به خوبی می‌تواند رطوبت هوا را بیشتر کند و با تولید دی اکسید کربن جایگزین مناسبی برای اکسیژن خواهد بود.

البته در نظر داشته باشید که گیاه پتوس سمی است و اگر در منزل کودک دارید، باید حواس‌تان را کاملاً جمع کنید چرا که با جویدن برگ آن احتمال بروز بیماری وجود دارد. ضمناً توصیه می‌کنیم که حتی این گیاه در دسترس حیوانات خانگی نیز قرار نگیرد.

انواع گیاه پتوس

برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست از گیاه پتوس داشته باشید، باید به خوبی انواع آن را بشناسید. به طور کلی از این گیاه چندین نوع وجود دارد که اکثر تفاوت‌ها در ظاهر برگ و یا رنگ آنهاست. البته ناگفته نماند که بعضاً گیاه پتوس را با گیاهی به نام فیلودندرون اشتباه می‌گیرند اما باید بدانید که برگ‌های گیاه پتوس کشیده‌تر بوده و برعکس برگ‌های فیلودندرون نوک تیز هم نیستند.

  • پتوس سبز

ویژگی ظاهری در این نوع گیاه پتوس این است که برگ‌های قلبی شکل دارند و دارای رنگ سبز تیره هستند. این نوع پتوس بیشترین استفاده را در منازل دارند چرا که نسبت به نوع‌های دیگر این گیاه قابلیت سازگاری بیشتری با محیط خواهند داشت. خاص‌ترین ویژگی پتوس سبز این است که به راحتی در نور کم رشد خواهد کرد.

  • پتوس نئون

مانند نمونه قبلی، این نوع از پتوس نیز به خوبی در محیط‌های کم نور قابلیت رشد دارند. ظاهر بسیار جذاب و خاص این گیاه از دلایلی است که افراد به استفاده از آن روی آورده‌اند.

  • پتوس سفید (ارتشی)

این نوع از گیاه پتوس که همانطور از اسمش پیداست با رنگ برگ‌های ارتشی وجود دارد و البته نسبت به انواع دیگر پتوس برگ‌های کوچکتری نیز دارد. پتوس سفید را می‌توان برای اکثر منازل انتخاب کرد چرا که با استفاده از آن به خوبی حال و هوای محیط تغییر پیدا خواهد کرد.

  • پتوس مرمری

اگر چه این نوع گیاه پتوس با برگ‌های رنگ سبز وجود دارد اما زمینه رنگ سفید در برگ‌هایش، آن را با نمونه سبز خالص متفاوت کرده است. زیبایی بیش از حد این نوع برگ می‌تواند محیط منزل‌تان را شاداب‌تر به نظر آورد.

  • پتوس ابلق

از دیگر نمونه‌های گیاه پتوس می‌توان به نوع ابلق این گیاه اشاره کرد که بعد از پتوس سبز رنگ پرطرفدارترین گیاه خانگی محسوب می‌شود. رنگ‌های جذاب سبز، طلایی و زرد این گیاه سبب افزایش سازگاری آن با محیط شده است.

  • پتوس نقره‌ای

از خصوصیات این نوع از گیاه پتوس مقاوم به کم آبی بودن آن است. همچنین در نور کم نیز می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. برگ‌های این نمونه از پتوس کاملاً خاص بوده و اگر چه نقره‌ای رنگ است اما شامل رنگ‌های سبز و خاکستری نیز می‌باشد.

چگونه می‌توان از گیاه پتوس نگهداری کرد

طبیعتاً هر گل و گیاهی به جهت نگهداری نیاز به رعایت کردن یک‌سری شرایط دارد مخصوصاً گیاهان خانگی مانند پتوس که در یک شرایط خاص قابل رشد هستند. ما در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید گیاه پتوس را در منزل نگهداری کنید.

  • بررسی نور

بیشتر گیاهان برای رشد نیاز به نور کافی دارند اما گیاه پتوس در شرایطی که حتی نور کم وجود داشته باشد نیز قابلیت رشد دارد. البته در بین انواع گیاه پتوس دو نوع ابلق و مرمری نیاز به نور بیشتری برای رشد دارند پس اگر این دو نوع پتوس را برای منزل در نظر گرفته‌اید، حتماً باید این مورد را بیشتر بررسی کنید. ضمناً توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید این گیاه را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید چرا که با سوختگی برگ‌های این گیاه، آن را از دست خواهید داد.

  • بررسی دما

اگر قصد استفاده از این گیاه را در فضای آزاد دارید، باید حتماً در مناطق معتدل زندگی کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید از گیاه پتوس نگهداری نمایید. اما به طور کلی بهترین دمایی که برای این گیاه باید در نظر گرفته شود، چیزی مابین 15 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. البته توجه داشته باشید که در زمستان‌ها نباید این گیاه را در فضای آزاد به حال خود رها کنید. همچنین اگر احساس کرده‌اید که برگ‌های پتوس سیاه شده است، حتماً جای آن را گرم‌تر کنید.

  • بررسی آبیاری

برای آبیاری این گیاه کافی است هر زمان که رویه خاک آن خشک شده است، اقدام کنید. البته اکثراً این گیاه را در آب نگهداری می‌کنند تا مشکلات آبیاری گیاه به طور کلی وجود نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که نباید بگذارید خاک این گیاه نوع باتلاقی به خود بگیرد چرا که ممکن است رشد آن را به تأخیر بیندازد و نهایتاً آن را از بین ببرد.

  • بررسی رطوبت

در نظر داشته باشید که بررسی رطوبت این گیاه کار چندان سختی نیست و فقط کافی است هر چند روز یک‌بار غبارپاشی روی برگ‌های آن را انجام دهید. البته قرار دادن یک ظرف آب کنار گلدان نیز یکی از راه‌های تأمین رطوبت پتوس است.

  • بررسی کود دهی

اگر چه این گیاه به کود آنچنانی نیاز ندارد اما هر زمان که احساس کرده‌اید که باید گیاه پتوس را تقویت کنید می‌توانید چند گرم (معمولاً 3 گرم) از کودهای مخصوص استفاده کنید که البته این کار اکثراً از اوایل فروردین آغاز و تا اوایل آذر ادامه خواهد داشت. برای پیشنهاد بهترین کود برای این گیاه، شاید بهتر باشد که از کود گرین استفاده کنید.

  • بررسی خاک پتوس

خاک مناسب پتوس خاکی معمولی است البته با این تفاوت که باید زهکشی مناسبی نیز انجام شده باشد. این کار به این دلیل در نظر گرفته می‌شود که از انباشته شدن خاک جلوگیری شود تا ساقه‌های گیاه در گلدان از بین نروند. با این حال ناگفته نماند که بعضاً از خاکی که مقداری اسیدی باشد نیز برای این گیاه استفاده می‌شود.

سلامت پتوس با هرس کردن آن

برای اینکه گیاهان برای طولانی مدت سر پا بمانند خصوصاً گیاهان خانگی مانند پتوس باید به سلامت آنها بیشتر دقت کرد. یکی از راه‌هایی که می‌توان این گیاه را در شرایط بهتری نگهداری کرد این است که ساقه‌های آن را هر از گاهی کوتاه کرد. این کار به این دلیل انجام می‌شود که تمام ساقه با برگ پوشیده نشود. همچنین اگر ساقه‌ای را بدون برگ در حال رشد دیده‌اید؛ امکان جدا کردن آن وجود دارد.

گیاه پتوس چطور تکثیر می‌شود

معمولاً بسیاری از افراد بعد از مدتی که گیاه پتوس رشد آنچنانی کرده و اصطلاحاً سر به فلک گذاشته است، علاقه دارند که از آن تعداد بیشتری در جای جای منزل داشته باشند. برای این منظور فقط کافی است که از طریق قلمه زدن که کار چندان سختی هم نیست اقدام به تکثیر این گیاه خانگی کنید.

خرید پتوس از کافه گلدون

با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله شاید بر آن شده‌اید که این گیاه دوست‌داشتنی را برای منزل خود تهیه کنید اما باید توجه کنید که خرید گیاهان خانگی باید از مراکز معتبر انجام شود چرا که بیشترین دغدغه‌ی افراد سالم بودن گیاهان خریداری شده است و اگر این موضوع به خوبی بررسی نشود، خیلی زود گیاهان تهیه شده از بین خواهند رفت.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم که از تیم تخصصی کافه گلدون برای خرید پتوس استفاده کنید. این تیم با دارا بودن یک مجموعه کامل و آشنا به اکثر گیاهان شما را در امر خرید گیاهان خانگی کمک خواهند کرد. شما عزیزان برای هر گونه مشاوره رایگان می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی قرار داده شده با همکاران ما در سایت کافه گلدون تماس حاصل نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.