روز دوم ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ روز احمدی‌نژادی‌ها!

دومین روز ثبت‌نام ار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روز احمدی‌نژادی‌ها بود.

به گزارش تازه‌نیوز، ستاد وزارت کشور امروز میزبان کاندیداهای بسیاری بود. از وزرای احمدی‌نژادی بگیر تا عروس و دامادی که به پاستور فکر می‌کنند. در ادامه گزارش دومین روز ثبت‌نام ار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را مرور می‌کنیم.

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم صبح چهارشنبه و بدون همراه وارد ستاد انتخابات شد و برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. خلیلیان در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی نامزد انتخابات مجلس شده بود.

صادق خلیلیان


احمدی‌نژاد با هیاهو آمد

از صبح روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، زمزمه‌های آمدن محمود احمدی‌نژاد به ستاد انتخابات آغاز شد. حوالی ساعت ۹ صبح مشخص شد که احمدی‌نژاد به همراهی جمعی از طرفداران خود از میدان ۷۲ نارمک به سمت ستاد انتخابات حرکت کرده است. شیخ الاسلامی، مجتبی ثمره هاشمی، مرتضی تمدن، علی اکبر جوانفکر و یکی از برادران رئیس دولت دهم از جمله کسانی بودند که محمود احمدی‌نژاد را همراهی می‌کردند.

همراهان احمدی‌نژاد در راه وزارت کشور

دقایقی بعد احمدی‌نژاد و همراهانش، با جمعیتی که به گفته برخی خبرگزاری‌ها به ۱۰۰ نفر می‌رسید، با شعارهایی برای حمایت از احمدی‌نژاد، از فاطمی راهی ستاد وزارت کشور شدند.

درگیری طرفداران احمدی‌نژاد با کارمندان وزارت کشور پیش از ثبت‌نام از دیگر حواشی حضور وی در وزارت کشور بود.

احمدی‌نژاد به زور همراهان خود را داخل ستاد برد. نکته جالب آن که محمود احمدی‌نژاد به همراه آقایان شیخ الاسلامی، مرتضی تمدن، علی‌اکبر جوانفکر و حداقل دو نفر از اعضای تیم حفاظت خود برای ثبت نام به داخل ستاد انتخابات رفت. این درحالی است که برای ورود این تعداد از همراهان داوطلبان سخت‌گیری می‌شود و برخی داوطلبان روز گذشته ازجمله حسین دهقان و سعید محمد از این‌که همراهان‌شان نتوانستند وارد ستاد شوند، گلایه داشتند.

واکنش وزارت کشور و جزییات درگیری همراهان احمدی‌نژاد با کارمندان ستاد انتخابات را اینجا بخوانید.

پس از به وجود آمدن این حواشی، نوبت به ثبت‌نام رسید.

ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰

لحظه ثبت نام محمود احمدی نژاد در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقیم توسط صداوسیما پخش شد.

 

پس از ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد با ژست همیشگی‌اش مقابل دوربین‌ها حاضر شد.

احمدی‌نژاد در واکنش به توضیح مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور برای امکان تقسیم فرصت برابر ۱۵ دقیقه‌ای میان اعلام مواضع خود و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: «فکر می‌کنم اگر چند جمله‌ای صحبت کنم پاسخ همه سوالات داده شود.»

پس از پایان سخنان رئیس دولت‌های نهم و دهم که تشویق هیئت ده نفره همراه وی را به دنبال داشت، او در پاسخ به تنها پرسش طرح شده از وی در خصوص برجام، گفت: «من بارها درباره برجام سخن گفته‌ام، می‌توانید به همان‌ها مراجعه کنید.»

پس از پایان فرصت برابر ۱۵ دقیقه‌ای، محمود احمدی‌نژاد با وعده برگزاری نشست خبری در آینده نزدیک و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در حلقه همراهان خود از ستاد انتخابات کشور خارج شد.

یکی از طرفداران احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت که چند روز است که بیرون منزل احمدی‌نژاد هستیم و حتی شب‌ها آنجا می‌خوابیم تا او را برای ثبت نام در انتخابات تشویق کنیم.

محمود احمدی‌نژاد پس از همه این حواشی، سرانجام در میان هجوم جمعیت از وزارت کشور خارج شد.

واکنش‌ها به ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

واکنش رسانه‌ها و فضای مجازی به هیاهوی امروز احمدی‌نژاد و نحوه ثبت‌نامش بسیار زیاد بود.

مصطفی داننده در عصرایران نوشت: محمود احمدی‌نژاد بازهم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. رفتاری که از مدت‌ها پیش همه آن را پیش‌بینی کرده بودند. احمدی‌نژاد وقتی از پشت بلندگو از حضور در انتخابات منع شده بود، در وزارت کشور حاضر شد و ثبت نام کرد، چه برسد به حالا که منعی هم در کار نیست و همه دوست دارند ردای ریاست جمهوری را به تن کنند.

وی به ۸ نکته در مورد حضور احمدی نژاد در ستاد انتخابات اشاره کرد:

۱-حضور هواداران محمود احمدی نژاد در زمانه کرونا روبروی وزارت کشور از نظر بهداشتی اتفاق خوبی نبود. کاش رئیس‌جمهور پیشین ایران، سلامت مردم را فدای تبلیغات سیاسی و پروپاگاندای انتخاباتی نمی‌کرد. اجازه بدهید باور نکنیم که مردم حاضر در میدان فاطمی تهران، بدون دعوت و اطلاع به استقبال احمدی‌نژاد آمدند.

۲- طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، نامزدهای انتخابات مجاز هستند تنها یک همراه را با خود به وزارت کشور بیاورند. احمدی‌نژاد اما چندین نفر را با دعوا و شلوغ‌کاری وارد ستاد انتخابات کرد. همین رفتار نشان می‌دهد که رئیس دولت‌های نهم و دهم، چندان با قانون و قانون‌مداری رابطه خوبی ندارد و خود را محق می‌داند که هرکجا که شد قانون را زیر پا بگذارد.

۳- احمدی‌نژاد می‌داند که نمی‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند. او بعد از پایان دولتش، هرچه خواست گفت. تندتر از هر سیاستمداری در داخل و خارج. شهردار پیشین تهران، حضور در وزارت کشور را تنها برای دیده شدن و آمدن به صدر اخبار می‌خواهد. او می‌خواهد به همه نشان بدهد که با همه جریان‌دارهای سیاسی ایران فرق می‌کند.

۴- احمدی‌نژاد در نشست خبری بدون پاسخ به هیچ سوالی، سخنرانی کرد و در سخنان خود به گونه‌ای حرف زد که به نظر می‌رسد راه خود را به صورت رسمی از حکومت جدا کرده است و خود را در برابر آن می‌داند.

۵- حمله به تمام نهادهای انتخابی و انتصابی کشور و اعلام این‌که جریانی به دنبال مهندسی انتخابات است، به خوبی بیانگر نکته‌ای است که در بالا به آن اشاره شد.

۶- رفتار سیاسی احمدی‌نژاد به گونه‌ای است که احتمالا در دوره بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام جایی نخواهد داشت و  رسما از صحنه سیاسی ایران حذف خواهد شد.

۷- احمدی نژاد در وزارت کشور اعلام کرد از هیچ نامزدی در انتخابات حمایت نخواهد کرد و در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم سفید رای داده است. این حرف‌ها و آن رای‌ها نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد در ۸ ساله گذشته نتوانسته است نیرویی برای انتخابات تربیت کند و جریان بهار تنها متکی به اوست و نمی‌تواند پشتوانه‌سازی کند.

۸- به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد فکر می‌کند روزی مردم به او مراجعه خواهند کرد و در آن روز او تبدیل به قهرمان مردم خواهد شد. فرضیه‌ای که به نظر می‌رسد بیشتربه یک رویا شبیه است تا یک تحلیل درست سیاسی.

پاسخ‌های دو پهلوی احمدی‌نژاد را که چندی پیش در مورد شرکت در انتخابات و حضور در قدرت انجام داده بود، ببینید:


کاندیداهای دیگر دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۱۳۵۰، دانش‌آموخته دکتری پزشکی و جراح و متخصص گوش، حلق و بینی است. نایب رئیس مجلس، صبح چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت پیش از ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهورى در مرقد مطهر امام راحل و شهداى هفتم تیر (ره)، شهداى گمنام و شهداى سلامت حضور یافت.

قاضى‌زاده هاشمى همچنین بر مزار شهید چمران حضور یافت. وی با اشاره به همراهى دخترش براى ثبت نام در انتخابات ریاست جمهورى گفت: خانواده مهمترین پشتیبان رشد و پیشرفت کشور است. ما همه تلاش‌هایمان براى نسل آینده است. علاوه بر این زنان و دختران پایه‌های اصلى رشد اجتماعى هستند.

وی در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات، بر کرسی نمایندگی مردم تکیه زد و در ادوار نهم و دهم، دبیر عضو هیئت رئیسه مجلس بود و در مجلس یازدهم به عنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خانه ملت فعالیت داشت.

قاضی‌زاده هاشمی قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسمى وجود دارد که داوطلبان با هم‌طیفان سیاسى خود براى ثبت نام در انتخابات حضور پیدا می‌کنند اما من با دخترم و آقاى ابوترابى از نمایندگان مجلس و از فرزندان شهدا آمدم تا بگویم با باندبازى‌هاى سیاسى مخالفم تا ان‌شالله ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم.

دیده‌بان ایران از احتمال بازی کردن نقش کاندیدای پوششی توسط قاضی‌زاده هاشمی در این انتخابات خبر می‌دهد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به همراه دخترش در ستاد انتخابات

پس از قاضی‌زاده، محمد عباسی وزیر ورزش احمدی‌نژاد، رستم قاسمی وزیر نفت و محمد شریف ملک‌زاده، معاون گردشگری احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام در ستاد حضور یافتند.

 محمد عباسی وزیر ورزش دولت احمدی نژاد

رستم قاسمی هم پیش از حضور در ستاد انتخابات، در توییتی آمدنش را خبر داد.

سرتیپ پاسدار رستم قاسمی، با یک شاخه گل وارد ستاد انتخابات شده و آن را به خبرنگاران داد.

رستم قاسمی همچنین اخباری از کاندیداتوری ابراهیم رییسی اعلام کرد.

حسن سبحانی نماینده ادوار مجلس و اقتصاد‌دان نیز با حضور در ستاد انتخابات کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد. او پیشتر هم کاندیدای این انتخابات شده بود اما با ردصلاحیت شورای نگهبان روبرو شد.

از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان، قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا و محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم نیز به ستاد انتخاب آمدند.


از حواشی ثبت‌نام روز دوم حضور بهروز وثوقی راد، لیدر فوتبال و متخصص آرایشگری بود.

 بهروز وثوقی راد، لیدر فوتبال و متخصص ارایشگری برای ثبت نام وارد وزارت کشور شد

یک فعال حقوق زنان با نام ثریا ملک‌زاده با حضور در وزارت کشور به عنوان سومین زن داوطلب ریاست جمهوری، در انتخابات ثبت نام کرد.

ثریا ملک‌زاده

خیرالله حاجی‌زاده، نظامی سابق نیز کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ شد. او چهار دوره رد صلاحیت شده و برای پنجمین بار ثبت نام کرد. او گفت اگر این بار رد صلاحیت شود با تانک می‌رود جلوی شورای نگهبان!

خیرالله حاجی زاده

از دیگر حواشی: ویدئو| حضور عروس و داماد همراه احمدی‌نژاد درستاد انتخابات

 

حسین برتون دندانپزشک عمومی فارغ التحصیل از آلمان متولد ۱۳۱۴ هم جزو ثبت‌نامی‌ها در ستاد حاضر شد که تاکنون پیرترین فرد ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری است!

پیرترین فرد ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری

قدرتعلی حشمتیان، دبیر کل جبهه مستقلین و اعتدالگرایان نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: معاون اول هایم را مشخص کردم. آقای غفوری فرد و رضا رحمانی معاون اولی در دولت مرا قبول کردند. سه وزیر زن را در دولتم می گذارم. شعار من «آسایش دو گیتی – نه افراط نه تفریط» است.


بیرون از ساختمان فاطمی چه خبر بود؟

خبرهای انتخاباتی روز دوم ثبت نام فقط به آن‌چه در ساختمان فاطمی گذشت محدود نشد و بیرون از گود هم پرحاشیه بود.

محمدجواد ظریف امروز خیال دلواپسان را راحت کرد و گفت کاندیدا نمی‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که کمپین حمایت و سپاس از او به راه افتاده است.

لاریجانی بازهم در متن خبرهای انتخاباتی بود و با این‌که در اوایل صبح خبر آمد کاندیداتوری‌اش منتفی است اما از ظهر به بعد یکی از چهره‌های نزدیک به او از قوی شدن احتمال کاندیداتوری لاریجانی خبر داد و بهروز نعمتی هم عصر امروز از رایزنی‌های جدید انتخاباتی خبر داد تا ابهامات بر سر کاندیداتوری این چهره شاخص همچنان ادامه داشته باشد.

در این میان خبر آمد که موتلفه‌ای‌ها برخلاف ابلاغیه شورای نگهبان که بر مبنای آن بادامچیان مجاز به کاندیداتوری نیست، باز هم این کاندیدای خود را راهی ستاد انتخابات خواهند کرد.

علی مطهری اما با اینکه این مصوبه شورای نگهبان را دارای ابهام می‌داند در گفت‌وگویی تاکید کرده که برای احتیاط مدارک کامل را به ستاد انتخابات می‌برد.

از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی چه خبر؟

با اینکه روز قبل کاندیداتوری ابراهیم رئیسی قطعی و اعلام شد اما اظهارات رستم قاسمی در ستاد انتخابات مبنی بر این‌که هنوز این موضوع قطعی نیست ابهاماتی را ایجاد کرد. با این وجود برخی خبرها از انتصاب مسئول رسانه‌ای ستاد رئیسی روایت می‌کردند و تبلیغات حدادعادل نیز برای کاندیداتوری رئیسی رسما کلید خورد.

در این میان خط و نشان قالیباف برای اصولگرایان مبنی بر این‌که باید از یک کاندیدا حمایت کنند احتمالات درباره کاندیداتوری رئیسی را قوت بخشید.

باید دید در روزهای آینده معادلات انتخاباتی کشور به کدام سمت و سو می‌رود.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با حضور در تالار وزارت کشور از روند ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد.


تالار بزرگ وزارت کشور از ساعت ۸ صبح روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت به روی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باز شد و این افراد تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ (در مجموع ۵ روز) می‌توانند داوطلبی خود در این انتخابات را در وزارت کشور ثبت کنند.

برای پیگیری اخبار انتخاباتی و ثبت‌نام از داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، طی روزهای آتی همراه صفحه آرشیو اخبار انتخابات ۱۴۰۰ تازه نیوز باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.