آخرین خبر از روابط ایران و آذربایجان/ مذاکرات برجامی در داخل وزارت خارجه پیگیری ‌می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها نکاتی را درباره تنش اخیر ایران و آذربایجان مطرح کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، سعید خطیب زاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز حافظ و تشریح گاهشمار سیاست خارجی درباره سفر امیرعبدالهیان به لبنان گفت: ایران و لبنان روابط‌شان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده‌اند و روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم هاست.

وی با بیان اینکه اراده دو پایتخت گسترش روابط است،‌اضافه کرد: گفت و گوها به این خاطر بود که پروژه ها را بدون توجه به فشار و تحریم ها پیگیری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برخی اخبار منتشر شده درباره مشکل سوخت رسانی برای هواپیمای امیرعبداللهیان و سفر وی به سوریه به همین خاطر را خبرسازی خواند و گفت: درخواستی برای سوخت‌گیری هواپیمای وزیر در لبنان مطرح نبوده است. سفر امیرعبداللهیان از قبل به سوریه تنظیم شده بود.

 از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات عراق استقبال می‌کنیم

این دیپلمات ارشد درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد، ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری آن در زمان مناسب برگزار شد و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است.

خطیب زاده درباره حمله به پایگاه‌های ضد ایرانی در عراق هم گفت: بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسأله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه‌هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این مسأله را اقلیم و دولت بغداد می‌دانند. این پایگاه‌ها نمی‌توانند به کارشان ادامه یابد. هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می‌کنیم.

وی درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در ایران گفت: نخستین جلسه برخط میان وزرای امور خارجه افغانستان برگزار و مقرر شد نشستی در تهران با حضور وزرا داشته باشیم. نشست همسایگان در تهران همان است. برگزاری این نشست در دستورکار است ولی معلوم نیست چه زمانی برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد ایران قرار شد روسیه هم در این نشست حضور یابد.

 روابط تهران-باکو طبیعی است/حریم هوایی و مرزهای ایران باز است

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا ایران در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت می‌کند؟ گفت: پیشنهاد روسیه در دست بررسی است.

خطیب زاده همچنین درباره تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: روابط تهران و باکو طبیعی است و برهم زدن آن غیرطبیعی است.

وی با اشاره به پیوندهای عمیق دو کشور اظهار کرد: نگرانی‌های ایران گفته شده که این نگرانی‌ها براساس حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. البته آنها گفتند که این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند. اصل اساسی ما رفتار برادرانه است. در جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم تلاش ما گفت‌وگو بود. انتظار ما حسن همسایگی است. حریم هوایی و مرزها باز است. نباید ادبیات مسئولان موجب تشدید تنش شود.

 گفت وگوهای ایران و عربستان بدون انقطاع ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره توافقات هیات اعزامی ایران با هیات عربستان گفت: قرار شده گفت و گوها در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور با ریاض در بغداد گفت و گو کردیم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم. الان هم این تماسها بدون انقطاع ادامه دارد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز بر مسایل دوجانبه و منطقه ای به تخصیص مسایل خلیج فارس بوده است. سرنوشت یمن توسط مردم یمن رقم می‌خورد. عربستان باید اقدام به توقف جنگ و محاصره کند. تلاش ما برای عبور آرام منطقه از این شرایط است.

 با همه گروه‌های افغانستانی به شمول طالبان در تماس هستیم

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر استاندار خراسان به افغانستان گفت: ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری خوبی داریم. یکی از ویژگی‌های تجاری دو کشور مردمی بودن آن است. سفر استاندار هم اطمینان از مردمی بودن این روابط است. ما با همه طرف‌ها به شمول طالبان در تماسیم ولی زود است درباره دولت فراگیر افغانستان بحث شود.

 مذاکرات وین در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود

خطیب زاده درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وین انجام می‌شود. مذاکرات در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود چون گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است. قرار نیست متن جدیدی توافق شود. ترکیب تیم بر اساس نیازها است. قبلا از وزارتخانه‌های دیگر هم بودند و این بار هم اینچنین خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.