راهکارهایی برای خواب بهتر نوزاد

هنگام تولد، نوزاد، تفاوت بین روز و شب را احساس نمی‌کند. وقتی گرسنه است از خواب بیدار می‌شود و دقیقاً به همین دلیل معمولاً ۸ تا ۱۰ بار در روز بیدار می‌شود. حدوداً در سه ماهگی، او آماده ‌است تا یک شب کامل را به صبح برساند.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مقاله با ما همراه باشید تا راهنمایی‌های لازم در خصوص کمک به نوزاد برای این‌که خواب شبانه بهتری داشته باشد را بیاموزید.

چگونه کودک را بخوابانیم؟

در بدو تولد، نوزاد حدود بیست ساعت در روز می‌خوابد و توان تشخیص روز و شب را ندارد و معمولاً فقط برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود. مشکل این نیست که او توان تشخیص روز و شب را ندارد بلکه مشکل بزرگ این است که شما به عنوان والدین او،‌ خواب کافی نخواهید داشت. از آنجا که نوزاد معمولاً به ۸ وعده غذایی نیاز دارد، بنابراین در طول شبانه‌روز هر سه ساعت از خواب بیدار می‌شود و قطعاً‌ هر بار حضور شما را می‌طلبد! بنابراین سخت است که حداقل قبل از ۳ ماهگی، سعی کنید تا مفاهیم شب و روز را برای او جا بیاندازید.  بهترین کار این است که به ریتم‌ها و نیازهای کودکتان به خوبی دقت کنید. چرت‌های طولانی در طول روز مانع از خوابیدن کودک در طول شب نمی‌شود. بهترین راهکار برای تنظیم خواب کودک این است که هر زمان احساس کردید وی نیاز به خواب دارد،‌ این تقاضا را برآورده سازید و اجازه ندهید که خواب او به تاخیر بیفتد.

چگونه بفهمیم که کودک آماده خواب است؟

حدوداً در ۳ ماهگی، کودک شما از نظر فیزیولوژیکی قادر به خوابیدن است: زندگی او معمولاً با ریتم ۱۰ ساعت خواب شبانه و ۶ ساعت خواب روزانه تنظیم می‌شود. نکته مهم این است که توالی شب و روز را برای او جا بیاندازید. اولین ترفند برای رسیدن به این مهم این است که در طول روز و درست زمانی‌که کودک خواب است، کرکره‌ها را به اندازه کافی باز بگذارید تا نور وارد اتاق شود. از ایجاد سر و صدا در خانه نیز دریغ نکنید. اجازه دهید تا کودک خوابیدن در روز و در محیطی ناآرام را بیاموزد.

چگونه به کودک بیاموزیم که شب و روز را با هم قاطی نکند؟

اگر می‌خواهید کودکتان شب و روز را با هم قاطی نکند، نور را خواموش کنید! شب‌ها، پرده و کرکره‌ها را ببندید و تا حد امکان محیطی آرام برای کودک مهیا نمایید. اگر او را به روشن بودن محیط خوابش عادت دهید، نه‌تنها به وی کمکی نخواهید کرد بلکه حتی این احتمال قوی وجود دارد که او در ذهن کوچکش دچار سردرگمی شود. ترجیحاً‌ از یک چراغ خواب یا هر وسیله دیگری که بتواند نوری اندک به فضا بدهد استفاده کنید. به هیچ عنوان روشنی کامل اتاق خواب کودک توصیه نمی‌شود.

چگونه بطری شیر شبانه را از کودک جدا کنیم؟

در هفته‌‌های نخستین، هر زمان که نوزاد شیر طلب کرد، به او بدهید و اجازه ندهید تا او گرسنه بماند اما به مرور زمان و بعد از این‌که چند هفته‌ای سپری شد، او را عادت دهید تا براساس یک برنامه منظم شیر بخورد. درنهایت در چهار ماهگی کودک این توان را دارد که یک فاصله 6 تا 8 ساعته را بین شیشه شیر آخر شب و شیشه شیر اول صبح، تحمل کند.

به همین ترتیب فراموش نکنید که نظم دادن به دیگر فعالیت‌های روزانه کودک نیز فواید بسیاری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، برای حمام کردن، تفریح و غیره زمان بگذارید و طبق برنامه عمل کنید. این نظم روزانه به او این امکان را می‌دهد تا امنیت عاطفی خود را تامین کند، یعنی عنصری ضروری که برای یک خواب خوب بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود.

با آیین‌های پیش از خواب،‌ نوزادتان را آرام کنید

زمان خواب نوزاد را به خوبی سازماندهی کنید. معمولاً اکثر والدین وقتی از سر کار به خانه بازمی‌گردند،‌ از آنجا که تمام روز از کودکشان دور بوده‌اند، سعی می‌کنند تا از اندک فرصتی که تا زمان خواب کودک باقی مانده‌ است بیشترین استفاده را بکنند،‌ با او بازی کنند و در یک کلام می‌کوشند تا لحظاتی که در طول روز در منزل نبوده‌اند را به نوعی جبران کنند.

اگر شما نیز از این دست والدین هستید، باید به رختخواب رفتن و قرار دادن نوزاد در شرایط خواب نیز فکر کنید. معمولاً بیشتر بچه‌ها از مراسم قبل از خواب استقبال می‌کنند: لالایی یا داستان، نوازش و… هر یک به نوعی کودک را خاطرجمع می‌کند و او را برای خوابی آرام، آماده می‌سازد.

چگونه تشخیص دهیم که نوزاد خوابش می‌آید یا نه؟

برای این منظور از نشانه‌های کوچکی که نوزاد قبل از شروع به خواب از خود بروز می‌دهد، غفلت نکنید: خمیازه کشیدن، مالیدن چشم‌ها، خم شدن سر به‌طوری ‌که گویی توان نگه داشتن سرش را ندارد و می‌کوشد تا تکیه‌گاهی برایش بیابد و مهمتر از همه، کودک گریه یا ناله می‌کند و حتی به شیوه‌ای ناراحت کننده نق می‌زند. بنابراین به محض این‌که چنین علائمی را در کودکتان مشاهده کردید،‌ به سرعت مقدمات خوابش را فراهم کنید چون اگر خواب از سرش بپرد، خواباندن او کار سختی خواهد بود!

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.