این ۶ عادت غذایی را ترک کنید تا لاغر شوید

تناسب اندام ارتباط مستقیمی با عادت های غذایی دارد و بسیاری از افراد به‌رغم محدودیت در انتخاب خوراکی‌ها موفق به کاهش وزن نمی‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، گاه عادت های اشتباه در سبک تغذیه روزمره آنقدر عادی است که حتی تصور نمی‌شود باید آنها را کنار گذاشت. در واقع، علاوه بر پرهیز از خوراکی‌های چرب و شیرین لازم است از این عادت های اشتباه نیز چشم پوشید. در ادامه این مطلب، به۶ مورد از مهم ترین عادت های غلط غذایی پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱.غذاخوردن حین تماشای تلویزیون

توجه به غذاخوردن یکی از اصول مهم تغذیه سالم است و به‌همین دلیل توصیه می‌شود در این زمان تلویزیون خاموش باشد و تلفن همراه و تبلت نیز کنار گذاشته ‌شود. هنگام صرف غذا کنار سفره یا میز طوری بنشینید که پشت کاملا صاف باشد و صرفا حواس به غذاخوردن باشد تا بتوان از طعم و مزه آن لذت برد.

۲.تمام‌کردن بشقاب غذا به هر قیمتی

هنگام غذاخوردن نباید مقدار زیادی غذا در بشقاب سرو کرد زیرا ناخودآگاه تمایل به تمام‌شدن غذا خواهد بود. همچنین بهتر است بشقاب کوچک انتخاب شود زیرا مطالعات نشان می‌دهد در این حالت ۳۰ درصد غذای کمتری نسبت به مقدار همیشگی میل می‌شود. اگر غذا در بشقاب باقی ماند و احساس گرسنگی ندارید، غذا را در یخچال بگذارید و در وعده بعد به‌همان شکل یا سوپ و… سرو کنید.

۳.غذاخوردن خیلی سریع

برای ارسال پیام سیری به مغز حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است. غذاخوردن سریع باعث می‌شود پیش از ارسال پیام سیری، مقدار زیادی غذا بخورید که به این دلیل جویدن کاملا هر لقمه لازم است. برای عادت به جویدن کامل غذاها می‌توان انواع سبزیجات را سرو کرد زیرا ناخودآگاه با مدت بیشتر جویدن همراه است و در این حالت هضم بهتر و احساس سیری طولانی‌تر دارد. همچنین از خوراکی‌های آماده و ساندویچ که خیلی سریع خورده می‌شود نیز باید پرهیز کرد.

۴.حذف میان‌وعده

خوردن میان‌وعده به کاهش ضعف و گرسنگی بین وعده‌های غذا کمک می‌کند و مانع از غذاخوردن زیاد هنگام ناهار و شام می‌شود. این توصیه به‌خصوص در مورد عصرانه بیشتر اهمیت دارد زیرا گرسنگی شدید در شب تمایل به غذای سنگین و زیاد ایجاد می‌کند و با تجمع چربی در بدن همراه است. البته برای میان‌وعده باید از خوراکی‌های سالم مانند تکه‌ای نان و پنیر، میوه و خشکبار استفاده کرد.

۵.انتخاب خوراکی‌های آماده

خوراکی‌های آماده حاوی افزودنی‌های غذایی هستند و معمولا از نظر ریزمغذی‌ها نمی‌توانند نیاز بدن را تامین کنند. در نتیجه احساس سیری کوتاه‌تری دارند و به‌خاطر اینکه فاقد قند طبیعی هستند تمایل به شیرینی‌جات را افزایش می‌دهند. در واقع، شیرین‌کننده‌های مصنوعی نمی‌توانند نیاز مغز را تامین کنند. نمی‌توان از سالم‌بودن چربی این خوراکی‌ها نیز مطمئن بود. در کل، خوراکی‌های طبیعی و آشپزی در منزل بهترین انتخاب غذایی سالم خواهند بود.

۶.حذف غلات از رژیم غذایی

برخلاف تصور، حذف غلات از تغذیه روزانه کمکی به کاهش وزن نمی‌کند زیرا پس از وعده‌های غذا خیلی زود احساس گرسنگی ایجاد می‌شود و تمایل به ریزه‌خوری افزایش پیدا می کند. غلات باید به مقدار متعادل و متناسب با سطح فعالیت جسمانی میل شود و البته غلات سبوس‌دار نیز به‌خاطر شاخص گلیسمی پایین ارجحیت دارد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.