برای کاهش وزن، این کارها را در شب انجام دهید

گاهی اوقات تمام طول روز را به انجام کار و فعالیت برای کاهش وزن می‌پردازید اما در پایان روز با خوردن شام سنگین همه این تلاش‌ها را به هدر می‌دهید.

به گزارش تازه‌نیوز، شب‌ها تمایل افراد برای انجام فعالیت به حداقل می‌رسد، بنابراین ما در شب به میزان کالری که در طول روز نیاز داریم، احتیاج نداریم. مصرف کالری بیش از حد نیاز به هنگام شب موجب افزایش وزن، اختلال در هضم و سوء‌هاضمه می‌شود. برای اینکه سوخت کالری در شب نیز ادامه داشته باشد، نکات زیر را رعایت کنید.

۱. شب مناسب‌ترین زمان است

هنگامی که می‌خواهید وزن کم کنید، خوردن غذاهای سالم و تمرینات منظم از کارهای بسیار مهم است اما تغییرات کوچکی نیز وجود دارد که می‌توانید شب هنگام انجام دهید تا منجر به کاهش وزن شود.

۲. بعد از ظهرها فعالیت داشته باشید

گاهی اوقات چون مردم بیش از حد خسته هستند، شب‌ها پرخوری می‌کنند. اگر شما هم اینطور هستید، سعی کنید قبل از خواب برخی فعالیت‌ها را انجام دهید. پیاده‌روی، خواندن روزنامه یا کتاب، گفت وگو با یک دوست می‌تواند ذهن فرد را از پرخوری نجات دهد. انجام یک سرگرمی جدید مانند نقاشی، شنیدن موسیقی یا بافندگی از دیگر روش‌های عالی و سرگرم کننده است تا حوصله‌تان سر نرود.

۳. خوب بخوابید

می‌خواهید باور کنید یا باور نکنید، خواب کافی به کاهش وزن کمک می‌کند. داشتن یک برنامه منظم و پایبندی به آن و خواب کافی می‌تواند بسیار مفید باشد.

۴. تمرین کنید (اما نه خیلی دیر!)

انجام فعالیت بدنی در ابتدای شب موثر است. فقط تمرینات خیلی سنگین نباشد. ورزش تند و انجام برخی تمرینات می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد، همچنین می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند. خیلی دیر ورزش نکنید، بهتر است حداقل یک ساعت قبل از خواب باشد.

۵. قبل از خواب چیزی نخورید

اگر شام یا میان‌وعده خیلی نزدیک به زمان خواب باشد، ممکن است مانع تلاش فرد در کاهش وزن شود؛ اگرچه زمان واقعی خواب خیلی مهم نیست اما بسیاری از افرادی که دیرهنگام غذا می‌خورند و غذاهای پرکالری مصرف می‌کنند، دچار افزایش وزن می‌شوند. وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های دیر هنگام نیز می‌تواند به خواب رفتن را دشوار کند. هدف این است که چند ساعت پیش از خواب وارد آشپزخانه نشوید تا صبح روز بعد راحت از خواب بیدار شوید.

۶. ناهار روز بعد را آماده کنید

به جای اینکه برای خوردن وعده غذایی ظهر از خانه بیرون بروید، در هزینه آن صرفه‌جویی کنید و ناهار خود را از شب قبل در خانه آماده کنید. معمولاً غذا خوردن بیرون از خانه به معنی مصرف چربی و نمک بیشتر است اما وقتی خودتان ناهار خود را آماده می‌کنید، از مواد سالم‌تری استفاده خواهید کرد. از پروتئین‌هایی مانند بادام یا گوشت بوقلمون، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم‌چرب و مقدار زیادی میوه و سبزیجات استفاده کنید.

۷. برنامه غذایی داشته باشید

اگر متوجه شدید که شب بیش از حد پرخوری کرده‌اید، ممکن است به این دلیل باشد که در طول روز به اندازه کافی غذا نخورده‌اید. بهترین راه پرهیز از این کار این است که وعده‌های غذایی‌تان را به طور منظم میل کنید. به این ترتیب، بدن ما می‌داند که چه موقع غذا بخورد. خوردن میان‌وعده بین ناهار و شام نیز بسیار مهم است، فقط سعی کنید در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

۸. تلویزیون را خاموش کنید

شما ممکن است دوست داشته باشید به هنگام صرف شام، تلویزیون تماشا کنید.تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردن موجب می‌شود تا ناخودآگاه در خوردن غذا افراط کنید. تلویزیون ما را از مصرف به اندازه غذا و توجه به آنچه می‌خوریم، منحرف می‌کند.

۹. بعد از شام مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

برای اینکه از خوردن در شب خودداری کنید، خود را به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بعد از شام عادت دهید. اگر می‌خواهید دندان‌هایتان قبل از خواب تمیز باشد، قبل از خوردن میان‌وعده نزدیک به زمان خواب هم لازم است مسواک بزنید. قبل از مسواک زدن به یاد داشته باشید که حداقل یک ساعت صبر کنید به خصوص اگر ماده‌ای اسیدی مانند لیمو، گریپ‌فروت یا نوشابه خورده باشید.

۱۰. استرس خود را رفع کنید

استرس می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. سعی کنید شب را به استراحت اختصاص دهید. شیوه تنفس عمیق و مراقبه از روش‌های عالی برای آرام‌سازی بدن است. همچنین کاهش سطح استرس می‌تواند در کیفیت و میزان خواب فرد موثر باشد.

۱۱. چراغ‌ها را خاموش کنید

خوابیدن در اتاق تاریک هم عادت دیگری است که می‌توانید به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. تاریکی اتاق کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و خواب بهتری داشته باشید، پنجره‌ها را ببندید تا مانع ورود نور شود. (اگر پرده‌ها به خوبی جلوی نور را نمی‌گیرد، از پرده کرکره استفاده کنید) و تلفن و لپ‌تاپ خود را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب خاموش کنید. استفاده از چشم‌بند نیز می‌تواند موثر باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.