واقعیت‌هایی که باید در خصوص موهای سفید بدانید

از گذشته شایعات زیادی در خصوص موهای سفید وجود داشته است. اما سفیدی موها روند طبیعی است که دیر یا زود به سراغ تک تک ما می‌آید. برخی اما چنان از موی سفید می‌ترسند که دست به آن نمی‌زنند مبادا کنده شده و بیشتر شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، در این گزارش ۴ واقعیت در خصوص سفید شدن موها را بررسی می‌کنیم.

افزایش سن و سفید شدن موها

رشد موها فرآیندی ادامه‌دار است و ربطی به سن و سال و پیری ندارد. یعنی اینکه موی یک کودک ۱۰ ساله نیز رشد می‌کند و موی یک فرد هشتاد ساله نیز همین روند را ادامه می‌دهد. اما تولید ملانین اینگونه نیست و دستخوش پیری و افزایش سن می‌شود. هر چه سن بالاتر می‌رود بدن ملانین کمتری تولید می‌کند. این عدم تولید ملانین، درمانی ندارد چون چرخه طبیعی زندگی است. همانطور که پوست به‌مرور دچار چین و چروک می‌شود، موها نیز به‌تدریج رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند. برخلاف باورهای رایج، موهای سفید محکم، سالم و مقاوم بوده و کمتر در معرض ریزش قرار دارند.

چرخه حیات مو

طول عمر هر تار مو به‌طور متوسط ۳ سال است. هر بار که تار مویی رشد می‌کند از ذخیره محدود ملانین برای رنگ خود استفاده می‌کند. بعد از مدتی، ذخیره ملانین کم شده یا تمام می‌شود و موهای رشد کرده خاکستری یا سفید می‌شوند.

تاثیر ژنتیک روی سفید شدن موها

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که رنگ موی افراد نژاد قفقازی روشن‌تر و سفید از نژادهای دیگر است. بعد از قفقازی‌ها، آسیایی‌ها و بعد از آن نژاد آفریقایی-آمریکایی قرار دارند. اگر موهای والدین شما زود سفید شده است احتمال اینکه موهای شما نیز زودتر سفید شود زیاد است. در واقع مسئله سفید شدن موها امری ژنتیکی است و بهتر است به خاطر این موضوع خودتان را اذیت نکنید.

سبک زندگی و استرس بر سفید شدن موها

برای اینکه موهای سالمی داشته باشید حواستان به سبک زندگی‌تان باشد. هر چه میزان استرستان بیشتر باشد و سبک زندگی نامناسبی در پیش گرفته باشید بدن‌تان و البته موهایتان بیشتر در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

بدون شک می‌دانید که استرس اثرات زیادی روی بدن دارد و باعث بروز اختلال و کمبودهای زیادی می‌شود. اگر همین استرس‌های روزمره را به سبک زندگی نادرست و تغذیه ناسالم اضافه کنید متوجه خواهید شد که بدن‌تان ضربه سختی خواهد خورد.

زمانی که بدن با کمبود مواد مغذی مواجه می‌شود و تحت استرس مداوم است مشکلاتی مانند ریزش موی شدید و اختلال هورمونی بروز می‌کند. این مسئله نیز روی کیفیت موها و رنگ آنها تاثیر منفی می‌گذارد. به این معنی که نداشتن بهداشت زندگی مناسب و قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض استرس موهایتان زودتر از موعد خاکستری و سفید خواهد کرد. فراموش نکنید که مصرف سیگار نیز تاثیر زیادی در تخریب رنگدانه‌های مو دارد.

روش‌های مراقبت از موهای سفید

موهای سفید را همیشه نرم و مرطوب نگهدارید

زمانیه ملانین موها کم می‌شود، نرمی و لطافت خود را از دست داده و شکننده‌تر می‌شوند. بنابراین لازم است که فیبر موها را با کمک انواع ماسک مو احیا کنید. بعد از شستن موها، نرم‌کننده مخصوص جنس موهایتان را بزنید تا موهایتان نرم و مرطوب بماند.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید

اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به سلامت موها آسیب می‌زنند به این ترتیب که باعث زرد شدن موهای سفید می‌شوند. در نتیجه توصیه می‌شود بدون محافظت از موها مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب نباشید. توصیه می‌شود از کلاه یا روسری استفاده کنید.

موهایتان را کوتاه کنید

بهتر است موهایتان را به‌طور مرتب کوتاه کنید. اینکار علاوه‌بر اینکه موهایتان را زیبا و مرتب نشان می‌دهد مانع از ضعیف شدن آنها نیز می‌شود. موهای کوتاه نیازی به مدل دادن و مراقبت زیاد ندارد بنابراین نگهداری از آنها راحت‌تر است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.