اشتباهات پرخطر صاحبان حیوانات خانگی

هر ساله ده‌ها هزار نفر به دلیل زمین خوردن و دویدن در پی حیوانات به اورژانس می‌روند. بسیاری از این اتفاقات در حین پیاده‌روی اتفاق می‌افتد.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی به همراه حیوان خود بیرون می‌روید، وجود یک سگ تربیت‌‌نشده می‌تواند خطرناک باشد. یا زمانی که یک سگ به سگ دیگری برخورد می‌کند یا توسط صاحبش کشیده یا هل داده می‌شود. کارشناسان می‌گویند تمرین متوقف کردن حیوان، بهترین راه برای اطمینان از این است که با خیال راحت پیاده‌روی کنید.

وجود کنه‌ها را نادیده می‌گیرید

پس از پیاده‌روی در جنگل، خودتان را به دقت بررسی می‌کنید، درست است؟ سگ خود را نیز فراموش نکنید. نیش کنه، حیوان خانگی پشمالو را در معرض خطر بیماری لایم، تب خالدار و یک‌سری بیماری‌های دیگر قرار می‌دهد. کنه‌ همچنین می‌تواند موجب بروز بیماری‌های جدی در گربه‌ها شود و بقیه اعضای خانواده را نیز در معرض خطر قرار دهد. اگر کنه‌ای را روی بدن حیوان پیدا کردید، آن را با موچین بردارید و مواظب باشید که تمام سرش جدا شود و صرفاً له نشود. از دامپزشک درباره از بین بردن کنه‌ها، سوال کنید.

از وجود کرم‌های حلقوی غافل هستید

اگر حیوان خانگی‌تان دارای لکه گرد بی‌مویی است، وجود یک قارچ می‌تواند عامل ایجاد آن باشد. افراد با لمس پوست سگ یا گربه آلوده ممکن است به آن مبتلا شوند، بنابراین درمان آن بسیار مهم است. کرم حلقوی اگر پوست سر را عفونی کند، معمولاً موجب ایجاد بثورات قرمز و حلقه‌ای شکل روی پوست یا لکه‌های طاسی می‌شود. اگر حیوان خانگی‌تان ریزش مو دارد، آن را نزد دامپزشک ببرید.

کرم‌ها را دفع نمی‌کنید

کرم‌های حلقوی، انگل‌های معمولی در بدن سگ‌ها و گربه‌ها هستند. آنها باعث اسهال و استفراغ می‌شوند و ممکن است منجر به یک بیماری جدی شوند و تهدیدی برای سلامت آدم‌ها نیز باشند. حیوان خانگی آلوده می‌تواند تخم‌های ریز را در خاک یا شن منتشر کند. بچه‌ها ممکن است زمانی که انگشتان آلوده‌شان را در دهان می‌گذارند، تخم آن را قورت بدهند. هنگامی که کرم‌ها وارد بدن آدم‌ها می‌شوند، می‌توانند موجب کوری و سایر آسیب‌های بافتی شوند. از دامپزشک در مورد درمان کرم‌زدایی بدن حیوان خانگی‌ بپرسید.

دارویی برای از بین بردن کک‌ها استفاده نمی‌کنید

حیوانات خانگی بدون مصرف این داروها تنها کسانی نیستند که متضرر خواهند شد. کک‌ها به‌سرعت روی پوست رشد می‌کنند، مخصوصاً در تابستان و پاییز، زیاد می‌شوند و خانه پر از تخم‌ این حشرات می‌شود. برخی از آدم‌ها بدنشان پر از زخم‌های خارش‌دار است. کک‌ها همچنین می‌توانند بیماری‌های جدی از جمله طاعون بوبونیک را به آدم‌ها منتقل کند. از دامپزشک در مورد داروهای با تاثیر بلندمدت برای درمان کک‌ بپرسید و در دفترچه خود روز آن را یادداشت کنید تا یادتان باشد آن دارو را به موقع به حیوان خانگی‌تان بدهید.

حیوان خانگی‌تان را عقیم نمی‌کنید

میلیون‌ها سگ و گربه در خیابان زندگی می‌کنند یا به دلیل مصرف زباله‌‌ها کشته می‌شوند. با این حال، بسیاری از مردم تمایلی به عقیم کردن حیوانات خانگی‌شان ندارند. واقعیت این است که این کار یک انتخاب سالم برای حیوان خانگی‌ است. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و سرطان بیضه را در مردان کاهش می‌دهد. حیوانات نر عقیم‌شده نیز کمتر از خانه فرار می‌کنند، قلمرو‌شان مشخص است یا رفتار پرخاشگرانه ندارند. با دامپزشک در مورد عقیم کردن حیوانتان صحبت کنید.

ظرف غذایشان را پر می‌کنید

این مورد یکی از متداول‌ترین اشتباهاتی است که صاحبان حیوانات خانگی مرتکب می‌شوند. مشکل این است که سگ‌ها و گربه‌ها اغلب بیش از نیازشان غذا می‌خورند. اگر غذا همیشه در دسترس باشد، کالری زیادی دریافت می‌کنند و وزن زیادی نیز اضافه می‌کنند. در عوض، توصیه‌های مربوط به اندازه غذای حیوانات خانگی‌تان را جایی یادداشت کنید یا از دامپزشک راهنمایی بخواهید.

گربه‌ها را گیاهخوار می‌کنید

افراد گیاهخوار گاهی اوقات می‌خواهند سبک زندگی مشترکی با حیوان خانگی‌شان داشته باشند. مشکل اینجاست که گربه‌ها “گوشتخوار” هستند. آنها برای زنده ماندن باید گوشت بخورند. آنها به مواد مغذی وابسته‌اند که فقط در بافت حیوانی یافت می‌شود. سگ‌ها ممکن است بتوانند یک رژیم غذایی متعادل گیاهی داشته باشند اما ابتدا باید با دامپزشک مشورت کنید.

حیوانات بسیار کم ورزش می‌کنند

درست مانند آدم‌ها، حیوانات خانگی نیز برای سالم ماندن به حرکت نیاز دارند. حیوانات بدون ورزش، مستعد چاقی می‌شوند و خطر مشکلات تنفسی و مشکلات مفصلی آنها افزایش می‌یابد. مقدار متناسب ورزش برای سگ به نژاد و جثه‌اش بستگی دارد اما دامپزشکان حداقل انجام نیم ساعت در روز را توصیه می‌کنند. پیاده‌روی سریع نیز می‌تواند کمک کند تا چاق نشوند.

زبان بدن حیوان را نمی‌دانید

مطمئناً سگ خود را دوست دارید اما آیا واقعاً زبان بدن او را درک می‌کنید؟ اگر فکر می‌کنید دم تکان دادن همیشه نشانه خوبی است، ممکن است گاهی غافلگیر شوید. وقتی سگی بخواهد کسی را تهدید کند، ممکن است دمش را بالا نگه دارد و آن را محکم به جلو و عقب تکان دهد. این هشدار را ممکن است با علامت بازیگوشی او اشتباه بگیرید و شما را گاز بگیرد. برای جلوگیری از این سوء‌تفاهم، زبان بدن حیوان خانگی‌تان را یاد بگیرید.

زیاد به حیوانات خود توجه نمی‌کنید

اگر با حیوانات خانگی درست مانند کودکان بازی نکنید، خسته می‌شوند. و می‌تواند منجر به عادت‌هایی مانند جویدن، کندن زمین، پارس کردن و ناله کردن شود. گربه‌ها ممکن است خود را بخارانند و میومیو کنند. وجود اشیاء جالب و مخفی کردن خوراکی‌هایی که حیوان در خانه جستجو می‌کند، روشی مناسب است. اسباب بازی‌های حیوان را بدهید تا بازی کند. به آن‌ها آموزش بدهید که با طناب، بازی کنند یا قایم موشک بازی کنند.

گربه‌ها خانه مشترک دارند

اگر این کار را انجام دهید، ممکن است در نهایت ادرار یا مدفوع بیشتری را روی زمین بریزند. گربه‌ها ممکن است در مورد خانه‌شان حساس باشند. اگر کثیف باشد یا بوی گربه‌ای‌ دیگر را بدهد، ممکن است دیگر از آن خانه استفاده نکنند. کارشناسان می‌گویند باید برای هر بچه گربه در خانه یک جای اضافه برای دفع وجود داشته باشد. گذاشتن خانه حیوانات در اطراف خانه و دور از محیط داخل خانه بهتر است.

اجازه نمی‌‌دهید حیوانات آزاد باشند

در ۷ هفته اول زندگی، توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها باید به آدم‌ها عادت کنند. بنابراین، صاحبان آنها باید این اعتماد را با مواردی مانند رفتار ملایم و بازی ایجاد کنند. پرورش‌دهندگان حیوانات این کار را می‌کنند و شما هم می‌توانید زمانی که آن حیوان را به خانه می‌آورید، این کار را انجام دهید. برای ایجاد رابطه قوی، هر روز با توله سگ یا بچه گربه‌تان بازی کنید.

سگ‌ها را مدت طولانی تنها می‌گذارید

۸-۱۰ ساعت تنهایی در یک جای کوچک، اتاق کوچک یا حتی در فضای باز برای اکثر سگ‌ها خیلی زیاد است و می‌تواند منجر به اضطراب، ناآرامی و عادات مخرب مانند جویدن، کندن زمین، پارس کردن بی‌وقفه، زوزه کشیدن و حتی افسردگی در حیوان خانگی ترسو شود. انجام کار‌های بهتر، مراقبت روزانه از سگ، دیدن او در وسط روز و یا گرفتن یک مراقب برای حیوان هم مناسب است. سگ‌های بالغ می‌توانند ۵-۴ ساعت در خانه‌شان باشند اما قبل و بعد از آن نیاز به ورزش دارند.

قوانینی را برای حیوان در نظر نمی‌گیرید

برخی از آدم‌ها انتظار دارند که حیوانات خانگی‌شان بدون اینکه آموزش دیده باشد، درست و غلط را تشخیص دهد اما آداب معاشرت آدم‌ها به طور طبیعی در سگ و گربه ایجاد نمی‌شود. باید یاد بدهید که روی آدم‌ها نپرند، پارچه مبل را نخراشند و روی فرش ادرار نکنند. در مورد اجرای این قوانین مصمم باشید و برای رفتار خوب حیوانات خانگی،‌ به آنها پاداش دهید. اگر به مشاوره نیاز دارید، از مربی حیوانات کمک بگیرید.

حیوان خانگی را برای انجام کار بد، سرزنش می‌کنید

اگر به خانه آمدید و روی زمین ادرار کرده بود، شاید بخواهید سرش داد بزنید اما کارشناسان رفتار حیوانات می‌گویند که هیچ فایده‌ای ندارد. این کارش قبلاً اتفاق افتاده است و سگ یا گربه نمی‌داند چرا شما فریاد می‌زنید. یک استراتژی بهتر این است که وقتی حیوان خانگی‌تان کاری را درست انجام می‌دهد، فوراً او را تشویق کنید.

بچه‌‌ی حیوان را آزادانه رها می‌کنید

بسیاری از آدم‌ها، بچه‌های حیوانات را دوست دارند اما گاهی اوقات شیطنت آنها موجب می‌شود تا آسیب ببینند. بچه‌ی حیوانات ممکن است خیلی خشن بازی کنند و در پی آن ممکن است برای دفاع از خودش حمله کند. هنگام آمدن حیوان خانگی جدید به داخل خانه، حتماً روی زمان بازیش نظارت داشته باشید. قوانینی را برای رفتار با بچه‌ حیوان خانگی تنظیم کنید و به فرزند‌ خودتان بیاموزید که علائمی که حیوان نشان می‌دهد را تشخیص دهد، شاید حیوان بخواهد تنها باشد.

به گربه‌ها شیر می‌دهید

این ایده که گربه‌ها با این نوشیدنی رشد می‌کنند، واقعیت ندارد. در واقع، اغلب برعکس است. اکثر گربه‌ها به لاکتوز حساسیت دارند، به این معنی که نمی‌توانند قند موجود در شیر را به درستی هضم کنند. ممکن است موجب اسهال در آنها شود. در حالی که برخی گربه‌ها می‌توانند شیر را بدون مشکل هضم کنند اما نیازی به آن ندارند. بنابراین، اگر دامپزشک توصیه کرد از دادن شیر به گربه‌‌تان صرف‌نظر کنید، رعایت کنید.

اجازه می‌دهید سگ‌ها غذای داخل زباله را بخورند

ممکن است سگ خانگی وسوسه شود که در میان زباله‌ها دنبال غذا بگردد، اصلاً اجازه ندهید. غذای بد همانطور که برای آدم‌ها خوب نیست، برای حیوانات هم خوب نیست. سگ‌هایی که زباله می‌خورند ممکن است دچار مسمومیت غذایی یا مشکلات پانکراس شوند. مواد فاسد همچنین ممکن است حاوی کپک سمی باشند که موجب استفراغ، لرزش شدید، تشنج و مرگ می‌شود.

به سگ‌ها استخوان می‌دهید

آدم‌ها ممکن است استخوان‌ را خوراکی خوشمزه برای سگ‌ها بدانند اما سازمان غذا و دارو چیز دیگری می‌گوید. این آژانس هشدار می‌دهد که جویدن استخوان می‌تواند به دندان‌ها، زبان یا دهان آنها آسیب برساند. استخوان همچنین می‌تواند در دستگاه گوارش گیر کند و باید با جراحی برداشته شود. اگر سگ خانگی‌تان دوست دارد استخوان بجود، از دامپزشک درباره انتخاب‌ بهتر و سالم‌‌تر سوال کنید.

از غذای خودتان به سگ‌ها می‌دهید

وقتی حیوانتان سر میز غذا، از شما غذا می‌خواهد، مقاومت در برابر آن چشمان درشت و غمگین سخت است. اما وقتی مقداری از وعده غذایی‌تان را در واکنش به پارس کردن یا ناله کردن حیوانتان می‌دهید، او را تشویق می‌کنید که در آینده بیشتر التماس کند و بنابراین شام آرامی را با خانواده‌تان نخواهید داشت. اگر گاهی اوقات می‌خواهید تکه‌ای از غذایتان را به حیوانتان بدهید، دور از میز غذا این کار را انجام دهید و آن غذا را به عنوان پاداش برای رفتار خوبش، استفاده کنید. همچنین، بدانید که کدام غذای انسان برای حیوانات خانگی، مضر است.

گربه‌ شما زیاد آب نمی‌خورد

گربه‌ها طبیعتاً کم تشنه می‌شوند، بنابراین ممکن است به اندازه کافی برای هیدراته ماندن آب ننوشند. اگر بدن آنها همیشه کم آب باشد، ممکن است در معرض خطر مشکل دستگاه ادراری قرار بگیرند. با درست کردن یک آبنما که برای گربه‌تان طراحی شده است، او را وادار به نوشیدن آب بیشتر کنید. معمولاً حدود ۷۸ درصد غذای کنسرو شده، آب است بنابراین انتخاب خوبی است اما همه گربه‌ها به آن نیاز ندارند. همچنین می‌توانید از دامپزشک سوال کنید که چه غذاهایی، آن را تشویق به نوشیدن آب می‌کند.

باردار که می‌شوید، گربه‌‌تان را رها می‌کنید

مدفوع بچه گربه‌ها ممکن است دارای انگلی باشد که موجب بیماری به نام توکسوپلاسموز می‌شود. اگر زن باردار به تازگی آلوده شده باشد، ممکن است به کودکش آسیب برساند اما اکثر افرادی که گربه دارند، از قبل با انجام واکسن برای حیوان مصون شده‌‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ می‌گوید زنان باردار باید گربه‌هایشان را نگه دارند اما در صورت امکان از دست زدن به جای خواب گربه‌ها خودداری کنند.

برنامه‌ای برای روزهای بد ندارید

اگر آتش‌سوزی، سیل یا طوفان، خانه‌تان را ویران کرد، با حیوانات خانگی‌تان چه خواهید کرد؟ رها کردن آنها درست نیست و همه پناهگاه‌های صلیب سرخ اجازه ورود حیوانات را نمی‌دهد. بهتر است سرپناه‌ها و مراکز حمایت حیوانات خانگی را از قبل پیدا کنید تا بتوانید حیوان را در مواقع اضطراری به آنجا بسپارید.

حیوان خانگی را از روی اجبار انتخاب می‌کنید

اگر دوستی به شما یک توله سگ بدهد یا پناهگاه حیوانات محلی کاملاً پر باشد، ممکن است وسوسه شوید که یک حیوان خانگی جدید به خانه‌تان بیاورید اما این تصمیم هرگز نباید سریع گرفته شود. شما برای مراقبت از حیوانات یک تعهد بلندمدت دارید، این مدت برای سگ‌ها ۱۵-۱۰ سال و برای گربه‌ها حداکثر ۲۰سال است. همچنین بهتر است قبل از آن، تحقیقاتی انجام دهید و تصمیم بگیرید که چه نوع حیوان خانگی و چه نژادی از آن برای خانواده‌تان بهترین است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.