چین پشت روسیه را خالی کرد؟

جمهوری اسلامی در خبری به اقدام اخیر چین پرداخته و مدعی شده است احتمالا چین به تحریم‌ های آمریکا و غرب علیه چین پیوسته است.

به گزارش تازه نیوز، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: برای نخستین بار سرمایه‌گذاری فراگیر چین در فدراسیون روسیه موسوم به «ابتکار کمربند و جاده»، که پرهزینه‌ترین و بزرگترین طرح ترانزیت جهانی است و توسط چین در ۱۰۰ کشور جهان در حال اجرا است، به صفر رسید.

روز دوشنبه ۳ مرداد اعلام شد که چین در نیمه نخست امسال هیچ قراردادی با نهادهای روسی در توسعه طرح‌‌های ابتکار کمربند و جاده برای گذر از روسیه نداشته است. روسیه در طرح بیش از ۱.۲ تریلیون دلاری چین (یک کمربند، یک جاده)، جایگاه مرکزی و اصلی داشته است.

البته این برنامه در مقیاس جهانی ازجمله در عربستان و عراق با سرمایه‌گذاری حدود ۶ و ۱۰ میلیارد دلار روبه پیگیری است.‌

دلیل توقف این طرح جهانی در بخش اصلی آن یعنی روسیه، به اغلب احتمال ۳ عامل است؛ پیوستن ناگزیر چین به تحریم‌های جهانی غرب علیه روسیه در تداوم‌ پیوستن همیشگی به نظم و قواعد قدرت‌های دریایی پیشرفته، اطمینان یافتن چین‌ از شکست روسیه در اوکراین و اینکه چین به دلیل اهمیت طرح کمربندی-جاده، نمی‌تواند در انتظار پایان منازعه روسیه-ناتو بماند و ناگزیر است مسیرهای جانشین بیابد. محور چین- قزاقستان- کاسپین- قفقاز- آناتولی و دریای سیاه، آلترناتیو مناسبی در این زمینه است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.