درخواست مقامات امنیتی آمریکا از بایدن: فوری به برجام برگرد!

پنجاه مقام پیشین امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای از دولت جدید بایدن خواستند که هرچه سریعتر و بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، یک گروه پنجاه نفره از مدیران ارشد امنیت ملی آمریکا، با انتشار بیانیه ای، از دولت آینده جو بایدن خواستند تا به سرعت و بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

در این بیانیه آمده: “تعهد فوری آمریکا به بازگشت به برجام، ایران را هم به پایبندی کامل ملزم می کند و از دستیابی این کشور به جنگ افزار هسته ای جلوگیری و خطر جنگ را کاهش می دهد. با بازگشت ایران و آمریکا به برجام، کارِ دشوار محدودسازی جنگ افزارهای منطقه ای و فراهم کردن بنیانی برای حل و فصل اختلافات منطقه ای و به جریان افتادن همکاری میان کشورهای این خطه، آغاز می شود.”

در میان امضاکنندگان این بیانیه، وزرای پیشین دفاع آمریکا یعنی ویلیام پری و چاک هاگل، تام شانون وزیر خارجه موقت پیشین آمریکا، جان برننان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا یعنی ژنرال چوک بوید، توماس پیکرینگ و فرانک ویسنر معاونین پیشین وزارت خارجه آمریکا، سناتورهای آمریکایی تام داشل و تیم ویرث، نمایندگان آمریکا لی همیلتون و دیوید درایر دیده می شوند.

نکات مهم مطرح شده در این بیانیه

تنش های فزاینده در منطقه، ما را به جنگ نزدیک کرده است. در نبود یک کانال ارتباطی میان آمریکا و ایران، این خطر بیشتر می شود. ترور اخیر دانشمند هسته ای ایران، بر تنش ها افزوده است.

بازگشت به برجام، شدنی است و برای امنیت آمریکا کارساز. هیچ محدودیت یا مانع حقوقی بین المللی ای برای بازگشت آمریکا به برجام وجود ندارد.

رییس جمهوری تازه آمریکا باید در همان روز نخست، قصد خود را برای بازگشت به برجام اعلام کند. یک فرایند گام به گام برای برداشته شدن کامل تحریم ها در هماهنگی با ایران را با تاریخی مشخص و مورد تایید آژانس انرژی هسته‌ای، مشخص سازد.

هنگامی که اعتماد برگردد، آمریکا در جایگاه بهتری برای گفتگوهای تکمیلی است که ایران را از جنگ افزار هسته ای باز می دارد.

دولت تازه آمریکا باید تعهد این کشور به مسائل بشردوستانه و نیز حقوق بشری را با برداشتن موانع بر سر راه واردات دارو، تجهیزات پزشکی و غذا به ایران نشان دهد و برای حل و فصل مسئله دیرپای زندانیان دو طرف تلاش نماید.

دولت تازه آمریکا، روزنه کوچکی از فرصت برای بازگرداندن محدودیت های هسته ای ایران را در اختیار دارد. باید از این فرصت پیش از انتخابات ژوئن 2021 ایران استفاده کرد. هرچند بایدن اولویت های زیادی در آغاز کار خود دارد اما بازگشت به برجام باید در بالای این فهرست قرار گیرد.

برجام

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.