نقطه تاریک دولت روحانی: فریب بزرگ از مکرون؟!

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آقای روحانی فریب بزرگی از مکرون خورد و نمی‌تواند کتمانش کند و این موضوع تا همیشه به عنوان نقطه‌ای منفی و تاریک در کارنامه‌اش باقی خواهد ماند.

به گزارش تازه‌نیوز، فردا نوشت: اخیرا حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان، در جمع وزرا و معاونان سابقش گفته است: «مکرون یکی دو بار به من زنگ زد، چون ترامپ گفته بود که مسئله منطقه و موشک هم اضافه شود تا من به برجام برگردم. در یک تلفن آقای مکرون به من گفت که من فهمیدم، به ترامپ هم گفتم موشک و تسلیحات رو رها کن. گفت این را رها کرده است دیگر، فقط منطقه. در تلفن بعدی به من گفت من فهمیدم فقط سوریه، منطقه را هم نمی‌خواهیم، فقط راجع به سوریه با هم حرف بزنیم و همکاری کنیم. همین. ما در این حد حاضر نبودیم که امتیاز دهیم به آنها». حالا پرسش آن است که حرف‌های روحانی چه قدر با واقعیت منطبق است؟ و چرا او و نزدیکانش مانند محمدجواد ظریف در ماه‌های اخیر مدام سعی در تطهیر خود به ویژه در حوزه سیاست خارجی دارند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای روحانی فریب بزرگی از مکرون خورد و نمی‌تواند کتمانش کند و این موضوع تا همیشه به عنوان نقطه‌ای منفی و تاریک در کارنامه‌اش باقی خواهد ماند. مکرون آشکارا از روحانی دعوت کرد که اگر پا پیش بگذارید، میانجی می‌شوم تا با ترامپ مذاکره کنید. روحانی هم پذیرفت و حتی در سفرش به سازمان ملل قصد این کار را داشت اما ترامپ حاضر به دیدار نشد. مقامات تهران هم مخالف این کار روحانی بودند اما او فریب مکرون را خورد و البته فریب‌های خانم موگرینی. او هم می‌گفت که کانال‌های بانکی را باز می‌کنیم و شرایط عادی می‌شود و دولت آقای روحانی همه اینها پذیرفت اما هیچیک از این وعده‌ها محقق نشد و پای این وعده‌های دروغین تقریبا تمام صنعت هسته‌ای را رو به تعطیلی کشاند. واقعا عملکرد آقای روحانی در مواجهه با غربی‌ها و به این شکل فریب‌خوردن زیبنده کشورمان نبود و حتما نقطه‌ای تاریک در کارنامه آقای روحانی تا همیشه باقی می‌ماند».

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: «آقای روحانی می‌خواهد از تمام عملکردش منفی‌اش به ویژه در حوزه سیاست خارجی برائت بجوید. او می‌خواهد آنچه بین خودش و مکرون گذشت را کتمان کند. این تلاش‌های آقای روحانی شاید با هدف انتخابات پیش رو است اما به هر صورت نمی‌تواند به هدفش برسد زیرا همه از آنچه گذشته است خبر دارند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «شاید آقای روحانی تصور می‌کند مردم فراموش‌کارند در صورتی که همه سخنان خودش و مکرون و دیگر مقامات غربی وجود دارد و در دنیای کنونی هیچ‌چیز را نمی‌شود پنهان یا تحریف کرد. از سوی دیگر آقای روحانی تطهیر نمی‌شود زیرا وضعیت نابسمان اقتصادی محصول دولت او است. فراموش نمی‌کنیم که دولت‌ او در هشت‌سالی که قدرت را در اختیار داشت، یک مسکن نساخت. مگر می‌شود دولتی در طول هشت سال هیچ گامی برای مسکن مردم برندارد؟ واقعا عجیب بود».

قنادباشی در پایان گفت: «بهتر است آقای روحانی به جای تکرار این حرف‌های برجامی، اشتباهات گذشته خود را بپذیرد و رسما از مردم عذرخواهی کند نه اینکه بر زخم مردم نمک بپاشد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.