وضعیت باشگاه‌های سعودی وخیم است/ ریخت‌وپاش در فوتبال عربستان به پایان رسید

بلومبرگ در گزارش تازه‌ای خبر داده که وضعیت باشگاه‌های سعودی وخیم است. ولخرجی‌های سنگین برای خرید ستاره‌های فوتبال جواب نداده و دولت هم قرار نیست بیشتر از این خرج باشگاه‌ها کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از رویداد۲۴، خبرگزاری بلومبرگ خبر داده که دولت پادشاهی عربستان سعودی برای کاهش ضرر و ایجاد بازار نقل و انتقالات داخلی پایدارتر، برنامه‌ریزی کرده و بنابراین باشگاه‌های فوتبال این کشور «این تابستان ریخت‌وپاش‌های قبلی خود را تکرار نخواهند کرد.»

طبق اعلام فیفا، تیم‌های عربستان سعودی در تابستان گذشته ۸۷۵.۴میلیون دلار برای جذب بازیکنان خارجی هزینه کرده‌اند و فقط باشگاه‌های انگلیسی – با میزان حیرت‌انگیز ۱.۹۸ میلیارد دلار – از آنها بیشتر خرج کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نیمار برزیلی، کریم بنزمای برنده توپ طلا و جوردن هندرسون، مربی سابق لیورپول، همگی پس از ورود کریستیانو رونالدو به لیگ حرفه‌ای سعودی در اواخر سال ۲۰۲۲، «به طمع قراردادهای کلان» به عربستان سعودی رفتند. عربستان سعودی مربیان خارجی از جمله استیون جرارد و روبرتو مانچینی را جذب کرده است.

بلومبرگ گزارش داده است که جذابیت جهانی ستاره های خارجی به عربستان سعودی کمک کرده است تا فروش حق پخش بازی‌های خود را در بیش از ۱۳۰کشور تضمین کند؛ درآمد حاصل از این قراردادها چهار برابر بیشتر از فصل قبل بوده است. نوهرا گفته این قراردادها در فصل آینده هم به قوت خود باقی خواهند ماند.

با این حال، لیگ عربستان در تابستان گذشته تنها ۱۵.۷میلیون دلار از فروش بازیکنان درآمد داشته.

بلومبرگ در گزارش خود نوشته لیگ کشور عربستان سعودی علی‌رغم جذب ده‌ها بازیکن برتر جهانی، «هنوز در تقلا برای آوردن هواداران به استادیوم‌ها است.» میانگین تماشاگران برای بازی‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ تاکنون تنها ۸۳۲۱نفر بوده است که نسبت به فصل قبل حدود ۱۰درصد کاهش داشته است.

کارلو نوهرا، مدیر اجرایی لیگ حرفه‌ای عربستان، گفته تابستان گذشته صندوق رفاه این کشور که نهادی دولتی است بودجه‌ای‌ سه‌‌ساله به باشگاه‌های عربستانی تخصیص داده و حالا خبری از افزایش این بودجه نیست.

او به بلومبرگ گفته قراردادهای این باشگاه‌ها برای یک فصل نیست بنابراین باشگاه باید کاری کنند. بازیکنانشان را آزاد کنند تا بودجه داشته باشند و بتوانند بازیکن جدید بخرند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.