افشاگری «واشگتن‌ پست» درباره نقشه ترامپ برای اوکراین!

روزنامه «واشنگتن پست» فاش کرد «دونالد ترامپ» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای رسیدن به توافق صلح، بخش هایی از قلمروی اوکراین را به روسیه واگذار می کند.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از برخی افراد آگاه اما ناشناس عنوان داشت که به عنوان بخشی از یک توافق صلح که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پیش بینی شده است، اوکراین باید بخشی از سرزمین هایی را که در حال حاضر در اشغال روسیه قرار دارد را به مسکو واگذار کند.

نامزد جمهوری خواه برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ بارها با افتخار تاکید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قادر خواهد بود تا در عرض ۲۴ ساعت به درگیری اوکراین پایان دهد. با این حال، ترامپ تاکنون از ارائه جزئیات درباره برنامه خود برای این بحران خودداری کرده است.

به نقل از تحریریه، این روزنامه آمریکایی به نقل از افرادی که این موضوع را با رئیس جمهور سابق یا مشاورانش در میان گذاشتند، نوشت: شروطی که ترامپ می خواهد اعمال کند شامل به رسمیت شناختن کریمه و دونباس از سوی کیف به عنوان بخشی از روسیه است. با این حال، کارزار انتخاباتی وی این موارد را صرفاً «گمان‌زنی» توسط منابع ناآگاهی عنوان کرد که نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد یا چه اتفاقی خواهد افتاد.

کریمه از سال ۲۰۱۴ بخشی از روسیه بوده است. در آن زمان ساکنان محلی کودتای مسلحانه مورد حمایت آمریکا در کی‌یف را قبول نکردند و در یک همه پرسی به درخواست حمایت روسیه از دولت جدید خود رای دادند.

جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک نیز پس از کودتا از اجرای فرمان های مقامات اوکراین سرپیچی کردند و زمانی که کی‌یف ارتش را برای سرکوب آنها فرستاد، اسلحه به دست گرفتند و مقاومت کردند. امتناع اوکراین از اجرای نقشه راه برای آشتی با دونباس یا به اصطلاح توافقنامه مینسک، و آماده کردن شرایط برای تشدید خصومت ها، از سوی مسکو به عنوان محرک اصلی درگیری فعلی ذکر شده است.

مقامات غربی قول داده اند که به حمایت نظامی خود از کی‌یف در برابر روسیه تا زمانی که لازم باشد، ادامه می دهند. با این حال، یک رشته شکست در میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی در کنار ناکامی غرب در ارائه کمک های کافی به کی‌یف، این استراتژی را تحت تاثیر قرار داده است.

هفته گذشته «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، از کمک‌کنندگان خارجی خواست تا حمایت خود را افزایش دهند تا به کی‌یف در جریان مذاکرات احتمالی صلح، موضع قوی‌تری داده شود.

او چند روز قبل هم به بی بی سی گفت: راه متقاعد کردن روسیه برای اینکه مجبور شود تا بنشیند و راه حلی را بپذیرد که در آن اوکراین به عنوان یک کشور دموکراتیک مستقل در اروپا پذیرفته شود، ارائه حمایت نظامی به کی‌یف است. البته، در پایان این اوکراین است که باید تصمیم بگیرد چه نوع مصالحه‌ ایی را می‌خواهد با مسکو به سرانجام برساند».

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تصاحب کامل سرزمین‌های از دست رفته، از جمله کریمه را به عنوان شرط پایان درگیری از سوی دولت خود اعلام کرده است. مسکو اما درمقابل می گوید در صورتی که کی‌یف واقعیت های میدانی را قبول کند، حاضر به مذاکره است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.