فرصت طلایی برای اقتصاد ایران در پی تنش تهران و تل‌آویو

حمله ایران به اسرائیل به لحاظ اقتصادی فرصت است یا تهدید؟

به گزارش تازه‌نیوز، پس از پاسخ سپاه پاسداران به اسراییل که به واسطه حمله به کنسولگری ایران در دمشق اتفاق افتاده بود، برخی نگران آینده اقتصادی کشور هستند و هراس تلاطم‌های بیشتر در بازار را دارند، اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر به رویداد۲۴ می‌گوید اتفاقاً این پاسخ کوبنده نظامی ایران، فضا را برای موفقیت اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی، مهیاتر از قبل کرده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را بخوانید:

* حمله سپاه پاسداران به اسراییل، یک مانور قدرت بود. یعنی ما عملیات یا جنگ نکردیم، بلکه بخش کمی از قدرت‌مان را به نمایش گذاشتیم. ما خواستیم بگوییم که توانایی این را داریم که همزمان یک طراحی ترکیبی از انواع موشک‌ها با برد‌های مختلف در فواصل مختلف و در جا‌های مختلف که می‌تواند شلیک شود و هدف‌های گوناگونی را مدنظر قرار بگیرد در کنار مجموعه‌ای از پرواز‌های پهبادی و یک‌سری عملیاتی دیگری که در این جهت لازم است و همزمان جنگ الکترونیک را داریم.

* بیش از نیمی از موشک‌ها و پهباد‌هایی که در عملیات اخیر به کار رفتند، به هدف خوردند. طرف مقابل فهمید ما داریم عملیات انجام می‌دهیم و به نوعی غافلگیر نشد، ولی نمی‌دانست که ما تا این اندازه در این حوزه قدرت داریم؛ البته ما این توان خودمان را قبلاً بیان کرده بودیم، اما آن‌ها باور نداشتند که این پتانسیل به عمل تبدیل شود.

* این خیلی مهم است که ما به دشمن‌مان می‌گوییم داریم می‌آییم و عملیات هم انجام می‌دهیم و با این حال، دشمن شکست را می‌پذیرد. دشمن کنسولگری ما را در دمشق که به مثابه خاک ما بود را زد و باید پاسخ آن‌ها را می‌دادیم و آن‌ها آغازگر و متجاوز این ماجرا بودند و براساس بند ۷ و همچنین ماده ۵۵ منشور سازمان ملل، این حق را داشتیم که پاسخ دشمن را بدهیم و الان هم بعد عملیات گفتیم «تمام» مگر اینکه دشمن بخواهد غلط جدیدی را صورت بدهد که آن‌گاه با پاسخ قدرتمندتری جواب‌شان را خواهیم داد.

* ما باید هر لحظه آمادگی دفاع و پاسخ‌گویی را داشته باشیم. آمریکا می‌گوید ما گفتیم چنین و چنان نشود، ولی همین که آمریکا این اظهارات را مطرح می‌کند ما باید برعکس آن را مدنظر قرار دهیم. از این‌رو، اینکه آمریکا می‌گوید اسراییل واکنش نشان ندهد، یعنی واکنش نشان بدهد.

* در حال حاضر، با این اقتدار مضاعفی که برای ایران آفریده شد، بایستی مسئولان اقتصادی دولت، از این فرصت به وجود آمده، برای ترمیم جایگاه تجاری ایران در منطقه و جهان، بهره لازم را ببرند. یعنی اکنون این فرصت طلایی و پاس گل را بخش نظامی ما آفریده و حال نوبت مسئولان بخش اقتصادی است که آن را به گل تبدیل کنند.

* همین کار را ما زمانی در سوریه انجام دادیم. یعنی کشور سوریه را از دست داعش نجات دادیم و آن زمان باید دولت وقت می‌رفت و کار بازسازی سوریه را به عهده می‌گرفت، ولی ما زحمت را کشیدیم و شهید‌های زیادی هم دادیم و آن کشور را آزاد کردیم، اما استفاده را عربستان، ترکیه و فرصت‌طلب‌ها بردند. یعنی کشور‌هایی که اصلاً در جنگ نبودند و سوریه را حمایت نکردند، نهایت استفاده را در بخش اقتصادی بردند.

* ایران تا پیش از این در بُعد سیاست خارجی و اقتصادی، تلاش‌ها و تحرکات خوبی را داشته است، اما امروز با این اقتدار مضاعفی که ایجاد شده، فرصت ارزشمندی برای بهره‌برداری حداکثری مخصوصاً در حوزه اقتصادی برایمان فراهم شده است. اینکه دلار با افزایش روبرو شده است، اثر احساسی پس از این عملیات است و یادمان باشد که اصل گران‌شدن دلار، ذاتاً به این موضوع برنمی‌گردد و ریشه‌های اصلی آن در کسری بودجه، خلق پول و مولفه‌های دیگر نهفته است.

* مجلس یازدهم در زمینه‌های اقتصادی، پاس‌های خوبی به دولت داد، ولی آن‌ها از این پاس‌ها برای گلزنی استفاده نکردند. به هر حال تیم اقتصادی دولت ضعیف است. عدم‌انسجام، عدم‌توجه به واقعیت‌ها، عدم‌تصمیم‌گیری‌های درست و جامع در تیم اقتصادی دولت، کار را با چالش روبرو کرده است و امیدوارم دولت به واسطه تلاش تیم نظامی و ظرفیت به وجود آمده، گل اقتصادی خود را بزند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.