جزئیات سرقت کارگردان مستند رئیسی منتشر شد +عکس و ویدئو

ظاهرا ترانه «جان ایران» محمد معتمدی بدون اجازه تهیه کننده و صاحب اثر، در مستند سید ابراهیم رئیسی گنجانده و از تلویزیون پخش شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، حامد شکیبا، تهیه کننده تلویزیون در رشته توییتی به تحلیل مستند انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت:

در پایان‌بندی مستند تبلیغاتی جناب آقای رئیسی از ترانه بسیار زیبای «جان ایران» با صدای محمد معتمدی استفاده شده بود که متاسفانه برای استفاده از آن از صاحبین حقوق این اثر کسب اجازه نشده. این ماجرا بهانه نوشتن این رشتو ست از خاطرات من در تبلیغات انتخابات.
ترانه «جان ایران» را من در سال ۹۷ با کمک حبیب خزایی‌فر آهنگساز و محمدمهدی سیار شاعر تهیه کردم و طی قراردادی حقوق انتشار به صورت آلبوم موسیقی به خواننده و سایر حقوق از جمله تولید ویدئوکلیپ و نشر در رسانه‌ها به تهیه‌کننده تعلق گرفت.

ترانه جان ایران محمد معتمدیاین ترانه را من در چند کار تلویزیونی که ساختم از جمله کلیپ برنامه «به علاوه‌ی چهل» شبکه یک استفاده کردم (فلذا حلال شده 😜) اما مهم‌ترین استفاده آن در ایام شهادت سردار قاسم سلیمانی بود که توسط افراد مختلف در تلویزیون اتفاق افتاد و شکل ملی پیدا کرد. در مورد استفاده بدون اجازه در کلیپ انتخاباتی رئیسی اگرچه جای بسی تاسف دارد اما من ادعایی ندارم و می‌دانم خواننده، آهنگساز و شاعر هم چنین نگاهی دارند و لذا از حالا آن را پابلیک دومین اعلام می‌کنم. فقط دوست داشتم به این بهانه و جنبه عمومی این‌ قضیه، ماجراهایی را تعریف کنم.

من در سال ۸۵ ترانه «طلای رو سیاه» را با خوانندگی مانی رهنما و آهنگسازی حبیب خزایی‌فر و شعر امید مهدی‌نژاد تهیه کرده بودم و حقوق آن را در اختیار داشتم. خرداد سال ۹۲ کارگردان مستند انتخاباتیِ آقای روحانی با من تماس گرفت و اجازه استفاده از آن ترانه را از من گرفت.

طلای روسیاه مانی رهنما

آن ترانه در آن مستند در فصلی که درباره نقش روحانی در مدیریت جنگ بود استفاده شد. کاری که تقریبا شنیده نشده بود و کلیپی که سال ۸۶ محمدحسین مهدویان روی آن ساخت و جز یکبار در تلویزیون دیده نشده بود، حالا در یک مستند انتخاباتی، خیلی خوب نشسته بود.

انتخابات سال ۹۶ وضع فرق کرد. با کمک چند نفر از جمله محمدحسین مهدویان مشغول ساخت مستند انتخاباتی آقای روحانی شدیم. دنبال تولید یک ترانه اوریجینال بودیم برای آخر مستند. شعری از امیر شهرابی دستمان رسید که یکی آن را با سه تار خوانده بود و چنگی به دل نمی‌زد. گذاشتیمش کنار. امین پهلوان‌زاده خیلی سریع شعری نوشت که همه پسندیدیم و حبیب تقریبا یک روزه برایش آهنگ ساخت و با گروه کر ضبط کرد. با تصاویر میتینگ‌های انتخاباتی که برخی‌اش کار فوق‌العاده سامان لطفیان بود کلیپ «گل خورشید» ساخته شد و آخر مستند انتخاباتی روحانی پخش شد.

مستند انتخاباتی سال ۹۶ روحانی بافت بصری خاص، ایده روایی جالب و شروع کوبنده‌ای داشت (شروعی که سعی شده مشابهش در فیلم انتخاباتی امسال آقای رئیسی اجرا بشه). مستند پخش شد اما بچه‌ها از نتیجه نهایی شعر و موسیقی و کلیپ راضی نبودند.

مهدویان تصادفی و در استیصالی جمعی شعر امیر شهرابی را دوباره بلند و شمرده برای همه خواند و تازه فهمیدیم این همان شعریست که باید. حبیب دست به کار شد و دو روز وقت گذاشت و نتیجه درخشان شد. قرار بود سالار عقیلی بخواند اما نهایتا حجت اشرف‌زاده خواند.

ترانه دوباره ایران به سرعت وایرال شد. حسین جمشیدی گوهری با تصاویر همخوانی میتینگ استادیوم آزادی کلیپی فوق‌العاده از آن ساخت. حالا ترانه و کلیپی که کمپین تبلیغاتی روحانی کم داشت آماده بود، یک کار اوریجینال و بی‌نظیر که سر جمع در چهار روز جمع شده بود.

امسال و با ماجراهای پیش‌آمده و به خصوص ماجراهای عدم احراز صلاحیت‌ها هیچ انگیزه‌ای برای پیوستن به هیچ کمپینی نیست. از سر کنجکاوی، مستند کاندیداها را می‌بینم. تا حالا که همه افتضاح یا نهایتا معمولی‌اند. قرار بود تماشاچی باشم اما ناخواسته سر از مستند رئیسی دراوردم.
باز تاکید می‌کنم که من شخصا از بابت استفاده چیزی که حقوقش را در اختیار دارم در آن مستند گلایه‌ای ندارم اما دوست دارم یاداوری کنم آثار هنری صاحب و مولف دارند و به صرف بودن در اینترنت یا پخش مکرر از رادیو و تلویزیون ایران و یا وجود یک کپی در هارد برای کسی حق ایجاد نمی‌شود.

2 نظر
  1. ابراهیم

    به نام خدا تبارک و تعالی

    آقای سید ابراهیم رئیسی را به هر نحوی که میتوانید تخریب کنید. اگر برایتان مهم نیست که این اثر هنری استفاده شده چرا بیان میکنید و با مستند آقای روحانی مقایسه میکنید!!!!؟

  2. مهدی

    شنا مستند فریدون رو ساختید؟؟؟؟؟؟ انشالله رئیسی رای میاره دهن شما صاف میشه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.