اگر از مایع سفیدکننده استفاده می‌کنید این کارها را انجام ندهید

سازمان جهانی بهداشت استفاده از آب ژول یا وایتکس با غلظت یک دهم را برای ضدعفونی سطوح توصیه کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، ضدعفونی کردن خانه ظاهرا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما برای داشتن خانه‌ای پاکیزه و بهداشتی، نکات مهمی وجود دارد که لازم است به آن توجه داشت. سازمان جهانی بهداشت استفاده از آب ژول یا وایتکس با غلظت یک دهم را برای ضدعفونی سطوح توصیه کرده است. سفیدکننده حاوی هیپوکلریت سدیم به‌راحتی در دسترس بوده و برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است.

۱. مرتبا از آن استفاده نکنید

محلول سفیدکننده بسیار قوی است. برای سفیدکردن لباس‌ها یا پاک‌کردن لکه‌هایی مانند لکه خون، استفراغ و… مناسب است. همچنین سفیدکننده راهکار مناسبی برای ضدعفونی سطوحی است که زیاد لمس می‌شود؛ مانند دستگیره‌های در، میز کار یا کلیدها. همیشه سفیدکننده را با آب مخلوط کنید.

۲. با آمونیاک مخلوط نکنید

آمونیاک، گاز سمی به نام کلرامین آزاد می‌کند که به بافت چشم، گلو، بینی و ریه‌ آسیب می‌رساند. همچنین می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

۳. به مقدار زیاد در لباسشویی نریزید

مایع سفیدکننده را مستقیما روی لباس‌ها نریزید و طبق دستورالعمل آن استفاده کنید چون ممکن است به الیاف لباسها آسیب برساند. سفیدکننده‌ها لکه‌برهای خوبی هستند اما نمی‌‌توانید از آن در همه جا استفاده کنید. برای پارچه‌های کشی، پشمی، ابریشمی یا چرمی مناسب نیست. همیشه برچسب راهنمای شستشوی لباس‌ها را مطالعه کنید.

۴. گوشی‌ها را با سفیدکننده تمیز نکنید

مایع سفیدکننده به پوشش محافظ روی صفحه لمسی آسیب می‌رساند. استفاده از دستمال الکلی مرطوب یا مایع ضدعفونی کننده بهتر است. برای اطمینان به توصیه‌های مکتوب شرکت تولیدکننده توجه کنید. مهم نیست گوشی را با چه چیزی تمیز می‌کنید، قسمت‌های ورودی کابل و شارژ را مرطوب نکنید.

۵. مراقب خودتان باشید

سفیدکننده اگر واقعا قوی باشد می‌تواند پوست را بسوزاند. بخارات حاصل از آن می‌تواند به چشم‌ها و ریه آسیب برساند. در حین کار با آن، استفاده از عینک، ماسک و دستکش ضروری است. همچنین باید پاها را پوشانده و شلوار بلند بپوشید. به یاد داشته باشید که محلول سفیدکننده می‌تواند لباس‌ها را لکه‌دار کند، بنابراین موقع کار با این محلول لباسی را که واقعا دوست دارید را نپوشید.

۶. با اسیدها مخلوط نکنید

هنگامی که سفیدکننده را با اسیدهایی مانند سرکه یا محلول لوله بازکن مخلوط می‌کنید، گاز کلر آزاد می‌کند. تنفس این گاز بسیار خطرناک است و ممکن است باعث سرفه یا خس‌خس سینه شود. ممکن است چشم‌ها، بینی و گلو را هم بسوزاند.

۷. فلزات را با آن تمیز نکنید

سفیدکننده‌ها خورنده فلزات هستند. این محلول می‌تواند باعث فرسایش یا خورده‌شدن سطوح فلزات شود. از آن برای تمیزکردن مس، چدن، آلومینیوم یا سایر فلزات استفاده نکنید. از مواد سفیدکننده برای ازبین‌بردن زنگ‌زدگی، به‌خصوص برای لکه زنگ روی پارچه استفاده نکنید، صرفا لکه‌ها را دائمی می‌کند.

۸. درها و پنجره‌ها را باز بگذارید

در صورت داشتن آلرژی یا بیماری‌های تنفسی، هنگام استفاده از سفیدکننده‌ها باید بسیار احتیاط کنید. مثل بیماری‌هایی همچون آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD). باز کردن درها با پنجره‌ها به ورود هوای آزاد کمک می‌کند. پنکه را روشن کنید تا بخارها با سرعت بیشتری خارج شود.

۹. از سفیدکننده‌های تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید

۲۴ ساعت وقت دارید تا از سفیدکننده مخلوط با آب استفاده کنید. سفیدکننده خالص برای استفاده ۵-۳ ماه مناسب است. بطری آن را از گرما و نور خورشید دور نگه دارید. همیشه ۱ سال پس از تولید آن را دور بریزید. حروف‌ها و اعداد روی برچسب را به دقت بخوانید. به عنوان مثال، ممکن است نوشته MR۲۰۱۰۶ را مشاهده کنید. این حروف و اعداد یعنی در سال ۲۰۲۰ و در ۱۰۶ مین روز سال ساخته شده است. نگران بقیه نوشته‌ها نباشید.

۱۰. آن را در فاضلاب نریزید

ممکن است به لوله‌ها آسیب برساند یا با سایر مواد شیمیایی مخلوط شود. به جای آن از جوش شیرین استفاده کنید. هر محلولی را در فاضلاب نریزید و سریع آب گرم را روی آن باز کنید. همچنین می‌توانید ۱ فنجان سرکه را در فاضلاب بریزید. بگذارید ۳۰ دقیقه در لوله بماند، سپس آب گرم را روی آن باز کنید.

۱۱. ابتدا سطوح را با آب و صابون تمیز کنید

سفیدکننده نمی‌تواند از گرد و غبار و خاک روی سطوح عبور کند. دلیل نسبی آن این است که لایه ضخیم آهک، میکروب‌ها را حفظ می‌کند. برای تمیزکردن سطوح ابتدا از آب و صابون استفاده کنید. سپس تمام سطح را به محلول سفیدکننده آغشته کنید تا کاملا مرطوب شود و بگذارید در معرض هوا خشک شود.

۱۱. برای شستشوی مواد خوراکی، استفاده نکنید

استفاده از سفیدکننده مخلوط با آب برای شستشوی ظروف یا تمیزی سطوح مناسب است. اما میوه‌ها و سبزیجات را با آن نشویید. موادخوراکی را فقط با آب شیر بشویید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.