بایدها و نبایدهای اولین کوتاهی موی کودک

دون شک این سوال برای افرادی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند پیش می‌آید که چه زمانی برای نخستین بار باید موهای کودک را کوتاه کرد؟ البته که نمی‌توان زمان دقیق و ثابتی برای اینکار تعیین کرد چون این تصمیم به نظر و توافق پدر و مادر و آمادگی کودک بستگی دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، معمولا بچه‌ها با مقداری مو به دنیا می‌آیند. موی برخی نوزادان از همان بدو تولد پرپشت است. اما برای برخی دیگر به زحمت دیده می‌شود. این تفاوت به ژنتیک نوزاد بستگی دارد. موی نوزادان همانند پوست و ناخن‌هایشان بسیار حساس بوده و در نخستین روزهای تولدشان شروع به ریختن می‌کند. به‌خصوص موهای پشت سر که معمولا روی بالشت تحت فشار و ساییدگی قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر در خصوص کوتاهی موهای نوزادان صحبت می‌کنیم.

بهترین زمان برای کوتاهی موی نوزادان

هیچ زمان قطعی برای کوتاهی موی کودکان وجود ندارد. تصمیم در این خصوص به والدین و خواسته آنها بستگی دارد. نکته مهم این است که بدانید نوزاد دمای بدن خود را از طریق سر متعادل می‌کند. بنابراین اقدام زودهنگام به کوتاهی مو ممکن است کودک را در معرض سرما قرار دهد. نکته مهم دیگر این است که باید تمام تغییراتی که نوزاد از بدو تولد تجربه می‌کند را بشناسید. چون او به تازگی به زندگی خارج از رحم عادت کرده است. در این دوره در معرض محرک‌های زیادی قرار دارد. به همین دلیل برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که اولین کوتاهی مو را به بعد از یک تا دو ماهگی موکول کنید و در انجام اینکار عجله‌ای به خرج ندهید.

یکی دیگر از دلایلی که نباید عجله کرد این است که کودک در سه ماهگی به درستی گردن می‌گیرد و می‌تواند سرش را نگه ‌دارد. در این‌صورت کار کوتاهی مو نیز آسان‌تر می‌شود. به این مسئله نیز توجه کنید که کودکان در 5 یا 6 ماهگی به تنهایی قادر به نشستن هستند، بنابراین برای زدن موهای فرزندتان عجله نکنید.

چگونه باید موهای نوزاد را کوتاه کرد؟

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که موهای فرزندشان را در خانه کوتاه کنند. البته برخی دیگر نیز این کار را به آرایشگرها می‌سپارند. اما اگر اولین کوتاهی موی نوزاد صرفا شامل زدن نوک موهایش باشد یک قیچی نوک گرد نیز کار را راه می‌اندازد و شما به راحتی می‌توانید نوک‌گیری کنید.

روش دیگر استفاده از ماشین اصلاح یا همان موزر است. شانه‌های متعدد این ماشین‌ها به شما امکان می‌دهند تا مقدار مویی که می‌خواهید بزنید را انتخاب کنید. با این حال زمانی که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنید آن را به سر نوزاد یا کودک فشار ندهید و در حین کار به هیچ عنوان عجله نکنید.

بهترین زمان برای کوتاهی موی نوزادان زمانیست که آرام باشند. یعنی اینکه غذایشان را خورده‌اند یا مشغول بازی با یک اسباب‌بازی هستند. نیازی نیست که موها را برای کوتاهی خیس کنید. چون موی نوزادان مانند ابریشم نازک و ظریف هستند.

توصیه‌هایی برای کوتاه کردن موی نوزادان

 

اول ایمنی

بدون شک کوتاه کردن موی نوزاد کار خطرناکی نیست. اما با این حال لازم است که احتیاط کرده و ایمنی را رعایت کنید. به عنوان مثال باید سر نوزاد را با دست به خوبی نگهدارید تا از تکان‌ها و حرکت‌های ناگهانی سر پیشگیری کنید. بنابراین در اولین کوتاهی موی نوزاد وجود شخص دیگری برای کمک لازم است. یادتان باشد که هیچگاه قیچی یا ماشین اصلاح را در دسترس نوزادان قرار ندهید. به‌خصوص  کودکانی که چهاردست و پا می‌روند یا راه افتاده‌اند.

منتظر زمان مناسب باشید

برخی کودکان با شنیدن صدای ماشین اصلاح یا قیچی احساس ناراحتی و بی‌قراری می‌کنند. بنابراین لازم است منتظر فرصتی باشید که بسیار آرام و سرحال باشند. اگر متوجه شدید که کودک گریه می‌کند یا ناراحت است بهتر است کار کوتاهی مو را به روز دیگری موکول کنید.

حرفه‌ای عمل کنید

دور گردن کودک حوله یا دستمالی قرار دهید تا جلوی ورود موهای کوتاه و خرد شده را به بدن کودک بگیرد. همچنین توصیه می‌شود بعد از کوتاهی مو کودک را به حمام ببرید تا موهای ریز به خوبی از بین رفته و با بدن کودک تماس نداشته باشند.

استفاده از تیغ توصیه نمی‌شود

به هیچ عنوان از ریش‌تراش برای تراشیدن موی سر نوزادان استفاده نکنید. در واقع تیغ یک وسیله غیرایمن برای کودکان بوده و حتی ممکن است پوست سر کودک را خرش دهد.

درماتیت سبوره در نوزادان و اولین کوتاهی موی نوزاد

درماتیت سبوره در نوزادان که با عنوان کلاه گهواره نیز شناخته می‌شود در ماه‌های اول پس از تولد روی پوست سر برخی از نوزادان دیده می‌شود. با وجود اینکه عوامل بروز این مشکل ناشناخته است اما خوشبختانه کاملا بی‌خطر بوده و صرفا جلوه نازیبایی دارد.

ظاهر کلاه گهواره شبیه شوره سر بوده و رنگ آن به زردی می‌زند. معمولا کلاه گهواره خفیف در کوتاهی مو تاثیری ندارد. اما با این حال گاهی ممکن است این مسئله شدید باشد بنابراین لازم است که ابتدا با پزشک فرزندتان یا متخصص پوست و مو مشورت کنید. برای از بین بردن کلاه گهواره می‌توانید سر نوزاد را با برسی نرم و به آرامی ماساژ دهید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.