علت درد زانو در هوای سرد چیست؟

برای برخی افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی یا آرتروز، کاهش دما به معنی افزایش درد زانو است. چرا این اتفاق می‌افتد؟

به گزارش تازه‌نیوز، مطالعات در مورد اینکه چگونه آب و هوا می‌تواند روی درد زانوها و سایر مفاصل تاثیر بگذارد، نتایج متفاوتی داشته است. علیرغم سالها تحقیق، ما حتی شواهد محکمی مبنی بر وجود ارتباط این دو با هم نداریم اما دانشمندان نظریه‌هایی دارند.

 عوامل احتمالی
برخی مقصر اصلی را فشار هوا می‌دانند، یعنی میزان سنگینی هوا. هنگامی که یک جبهه هوای سرد وارد می‌شود، فشار هوا معمولاً کاهش می‌یابد. بنابراین فشار کمتری از هوا به بدن وارد می‌شود و ممکن است موجب تورم تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل یا بافت اسکار و درنتیجه منجر به درد شود. فرقی نمی‌کند دما چه میزان باشد، تغییرات فشار هوا موجب می‌شود تا برخی افراد بیشتر آسیب ببینند. این مورد به ویژه زمانی که دما به سرعت تغییر می‌کند، صادق است. رطوبت زیاد (رطوبت موجود در هوا) نیز در آن نقش دارد.

موضوع دیگر این است که مایع درون مفاصل به نام مایع سینوویال در دماهای سرد متراکم‌تر می‌شود و می‌تواند مفاصل را خشک‌تر و دردناک‌تر کند. در هوای سرد، مقداری از خون از دست‌ها و پاها به اندام‌های حیاتی مانند قلب و ریه‌ها وارد می‌شود. این کار تلاش بدن برای گرم نگه داشتن مفاصل است اما گرما را از مفاصل می‌گیرد و مفاصل  بیشتر سرد می‌شود. سرما همچنین موجب سفت شدن عضلات و انعطاف‌پذیری کمتر می‌شود، به این معنی که احتمال زخم یا زخمی شدن بیشتر می‌شود.

 تغییرات سبک زندگی
هوای زمستانی همچنین ممکن است منجر به تغییراتی در خلق و خو و سبک زندگی فرد شود و درد زانو را تشدید کند. به دلایلی، روزهای بد و ناراحت‌کننده می‌تواند روحیه را ضعیف‌تر کند. غم و اندوه و افسردگی می‌تواند درد را شدیدتر کند. همچنین، احتمالاً زمانی که هوا سرد و مرطوب است، زمان کمتری را نسبت به روزهای گرم و آفتابی در بیرون از خانه از سپری می‌کنید. و به این معنی می‌تواند باشد که کمتر ورزش می‌کنید و احتمالاً منجر به خشکی مفاصل و درد بیشتر می‌شود.

نظریه دیگر این است که کمبود ویتامین‌ دی می‌تواند حساسیت را بیشتر کند. بدن ویتامین‌دی را از نورخورشید دریافت می‌کند. بنابراین وقتی فصل زمستان را سپری می‌کنید، ممکن است کمتر آن را تحمل کنید. برخی مطالعات سطوح پایین ویتامین‌ دی را با افزایش درد مرتبط می‌دانند. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل می‌تواند به رفع آن کمک کند.

 چگونه می‌توانیم احساس بهتری داشته باشیم
مهم نیست که تحقیقات چه چیزی نشان می‌دهد، اگر زانوها در هنگام سرد بودن هوای بیرون بیشتر درد می‌کند، دردی که احساس می‌کنید واقعی است.

این مراحل را برای تسکین آن امتحان کنید:
• وقتی بیرون هستید، لباس گرم از جمله کلاه، روسری و دستکش بپوشید. جوراب شلواری، جوراب ساق بلند و کفش کتانی می‌تواند گرمای بیشتری را در ناحیه زانوها ایجاد کند.

• از رطوبت گرم برای تقویت گردش خون و شل کردن عضلات استفاده کنید. یک حمام گرم می‌تواند این تاثیر را بدهد.
• حرکت را متوقف نکنید، حتی اگر نمی‌خواهید بیرون ورزش کنید.
• ورزش، استخوان‌ها و ماهیچه‌های اطراف زانو را قوی‌تر می‌کند و فشار را بر روی مفاصل کم می‌کند. یوگا را امتحان کنید که مزیت بیشتری در افزایش انعطاف‌پذیری دارد. یا برای کاهش سفتی در یک استخر آب گرم شنا کنید.
• هنگام انجام کارهای روزمره به بدن خود فشار زیادی وارد نکنید. اجاره بدهید فرد دیگری بارهای سنگین را بلند کند.
• با خوردن غذاهای مغذی و حفظ وزن متناسب از خودتان مراقبت کنید.
• وزن اضافی به مفاصل فشار می‌آورد.
• به اندازه کافی بخوابید. خواب خیلی کم می‌تواند درد را تشدید کند.
• مثبت بمانید. کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می‌کند و توجهتان را از روی درد برمی‌دارد.
• اگر این مراحل کمکی نکرد، درباره داروها یا سایر گزینه‌های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.