وعده جدید دولت درباره یارانه نقدی/ ضریب خطا در دهک بندی یارانه‌ها چقدر است؟

وزیر کار اعلام کرد: امکان ضریب خطا در دهک بندی یارانه‌ها پنج درصد است.

به گزارش تازه‌نیوز، وعده‌های وزارت کار و رفاه درخصوص دهک بندی جدید یارانه‌ها هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته و باوجودی که طبق اعلام وزارت رفاه دهک بندی یارانه هر ۶ ماه باید بروز شود ولی با گذشت یکسال از پرداخت یارانه همچنان بر اساس دهک بندی سال قبل یارانه پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه در این مدت شرایط اقتصادی تغییر کرده ولی دهک بندی یارانه‌ها تغییری نکرده است و این مسأله معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده این درحالی است که روز گذشته وزیر کار اعلام کرد که هر6 ماه یکبار دهک بندی‌ها بررسی می‌شود و بر اساس شاخص‌های مختلف این دهک‌ها تغییر می‌کند اما در عمل آنچه مشهود است این است که سفره معیشت مردم هر روز خالی‌تر شده و تغییری نه در وضعیت دهک‌ها صورت گرفته و نه مبالغ در نظر گرفته شده جوابگوی نیاز مردم خواهد بود.

به نقل از آرمان ملی آنلاین، سید صولت مرتضوی، وزیر کار درخصوص یارانه‌ها گفت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند و شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک بندی‌ها تأثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی متری تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد، بر این اساس اشخاصی مراجعه و اعلام می‌کنند که درآمدی ندارند اما با پیگیری مشخص می‌شود که درآمد اعضای خانوار نیز بررسی می‌شود از این رو نیاز است تا نسبت به جداسازی اعضای خانواده اقدام کنند.

وی گفت: گاهی اشخاصی نسبت به دهک بندی‌ها اعتراض دارند که از حساب شخصی به عنوان کارپرداز یک اداره و یا مؤسسه خیریه استفاده می‌کنند این افراد باید حساب‌های شخصی را از تجاری و خیریه‌ای جدا کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بر اساس دستور رئیس‌جمهور در خصوص رسیدگی به اعتراض دهک بندی‌ها، در گام اول یک میلیون خانوار بودند که به طرح یارانه بگیران در دولت سیزدهم اضافه شدند و دولت حمایت‌های لازم را از یارانه بگیران به‌خصوص در دهک‌های اول تا سوم انجام می‌دهد.

به گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه دولت افزایش اعتبار یارانه را در طرح کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‌کند، گفت: دهک‌های اول تا سوم که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند در صورتی که ۵۰ درصد از مبلغ یارانه را از ۱۱ قلم خریداری کنند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان افزایش اعتبار دریافت می‌کنند که بر این اساس اگر ۱۱ قلم کالای اساسی که در طرح کالابرگ وجود دارد با نوسان‌های قیمتی و تورم روبه‌رو شود دولت متعهد شده که مبنای قیمت ۱۴۰۱ را بر کالاها اعمال کند در این زمینه منابع لازم پیش بینی شده و اکنون در حال اجراست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک میلیون خانواده در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت کرده‌اند، گفت: در مرحله دوم طرح کالابرگ که از ۹ روز گذشته شروع شده، شاهد افزایش مشارکتی ۲. ۵ برابری خانوارها نسبت به مرحله اول کالابرگ هستیم و اکنون با اقبال خوبی مواجه شده‌ایم.

وی ابراز داشت: ۲۰۴ هزار خانوار اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ را دریافت کرده‌اند در صورتی که استقبال ادامه داشته باشد مشوق‌های جدید را ترسیم خواهیم کرد و دهک‌های بعدی را نیز به این طرح کالابرگ الکترونیک اضافه می‌کنیم.

دهک‌بندی دریافت یارانه‌ها چگونه مشخص می‌شود؟

سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد نیز چندی پیش یادآور شد: دهک‌بندی‌ افراد بر اساس میزان دارایی مثل خودروهایی که خریده‌اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آنها تعیین می‌شود؛ قرار است سازوکار چگونگی دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه مشخص و به اطلاع مردم برسد همچنین دهک‌بندی‌ افراد بر اساس میزان دارایی مثل خودروهایی که خریده‌اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آنها تعیین می‌شود؛ قرار است سازوکار چگونگی دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه مشخص و به اطلاع مردم برسد و امکان اعتراض به دهک‌بندی‌ها و عدم دریافت یارانه نیز از طریق تارنمای معرفی شده از سوی وزارت رفاه وجود دارد.

طبق اعلام قبلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سرپرستان خانواری که جزو دهک‌های اول تا سوم درآمدی هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. آنهایی هم که در دهک‌های چهارم تا نهم جای می‌گیرند، ۳۰۰ هزار تومان به دستشان می‌رسد و در این بین، استفاده از کالابرگ الکترونیک به صورت اختیاری است و اگر خانوار بخواهند فقط از یارانه خود استفاده کنند، رقم آن به صورت کامل قابل برداشت است اما اگر قصد خرید کالا از سبد دربرگیرنده ۱۱ قلم کالای اساسی را داشته باشند، به همان میزانی که خرید کنند از میزان یارانه آنها کسر و باقی‌مانده وارد حساب آنها خواهد شد.

یارانه‌بگیران چگونه به دهک خود اعتراض کنند؟

معاون وزیر رفاه در پاسخ به یارانه‌بگیرانی که یارانه آنها با وجود نیازشان طی ماه‌های اخیر حذف شده، از به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ خانوارها ظرف ۲ تا سه ماه آینده خبر داده است.

علیرضا عسگریان درباره اقدامات این وزارتخانه درباره دهک‌بندی جدید خانوار‌ها گفت: آماده به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها طی دو الی سه ماه آینده هستیم و داده‌ها مربوط به سال ۱۴۰۲ هستند اما معیارها و شاخص‌ها، همان معیارهای قبلی خواهند بود. تغییری نخواهند داشت.

این گزارش می‌افزاید: مردادماه پارسال بود که وزارت رفاه در پاسخ به یارانه‌بگیرانی که دهک خودشان اعتراض دارند، اطلاعیه‌ای صادر کرد و در این اطلاعیه از قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، رونمایی می‌شد.

در اطلاعیه وزارتخانه آمده بود: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند و اکنون می‌توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هر کدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند و در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی. http: //hemayat. mcls. gov. ir/ فعال است. سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در مورد علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.