قیمت گوشت دو برابر شد/ فروش دام‌های مولد از بی‌پولی

کاهش جدی سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران، با بررسی آمار تقاضای این کالا در بازار به طور واضح قابل مشاهده است.

به گزارش تازه‌نیوز، اقتصاد ۲۴ نوشت: چندی پیش آماری از میزان کشتار گوشت قرمز منتشر شد که توجه بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. کاهش کشتار گوسفند در کلان شهر تهران از ۲۶ هزار راس با ۶ هزار راس و همچنین افت این رقم برای گوشت گوساله از ۳۵ هزار راس به ۱۲ هزار راس، به خوبی گواه وضعیت موجود است.

سقوط مصرف گوشت در سطح عمومی، یک هشدار جدیست؛ سفره‌های معیشتی که نه‌تنها روز به روز لاغرتر بلکه کمرنگ‌تر می‌شوند و هنوز هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام نشده است. واقعیت افزایش محدودیت‌های اقتصادی، تورم‌های نقطه‌ای سنگین و روزانه، خوراکی‌هایی که بیش از سایر بخش‌ها تورم را تجربه می‌کنند و در نهایت مصرف‌کنندگانی که روز به روز توان خود را در مقابله با هجمه سنگین گرانی از دست می‌دهند، در دل همین آمار و ارقام به ظاهر ساده، اما مهم و کلیدی نهفته‌اند.

قیمت گوشت دو برابر شد

آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار در ابتدای دی ماه سال جاری نشان می‌دهد در انتهای پاییز ۱۴۰۱، قیمت گوشت قرمز و اقلام خوراکی مصرفی روزانه مانند گوجه فرنگی، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲ برابر شده‌اند. بررسی‌ها در آذر امسال نشان داده ۴ قلم کالا بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به آذر سال گذشته رشد قیمت داشته‌اند.

گوشت گوسفند و گوساله در این جدول رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند و هر یک به ترتیب حدود ۱۳۷ درصد و ۱۳۰ درصد گران‌تر شده‌اند. برخی از کارشناسان افزایش قیمت‌ها را دلیل اصلی کاهش تقاضا در بازار و در ادامه افت جدی کشتار‌ها می‌دانند. این در حالیست که تعدادی از فعالان این بخش، مسئله نبود دام و ضربه‌های متحمل شده به صنعت دامداری را یکی از دلایل جدی این اتفاق عنوان می‌کنند.

فروش دام‌های مولد از بی‌پولی

سیروس روستا، رییس اسبق هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ابتدا به دلایل نوسان بازار گوشت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار گوشت، با دو مسئله جدی کاهش تقاضا و افت عرضه از سوی تولیدکنندگان مواجه است. پیش از پرداختن به بحث تقاضا و تاثیرات تورمی، مناسب است تا به شرح شرایط تولید بپردازیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با افزایش چشم‌گیر قیمت نهاده دامی، هزینه تولید برای دامداران، بیشتر از قیمت گوشتی بود که به بازار عرضه می‌کردند. از سویی دیگر کمبود نقدینگی و منابع مالی، دامداران را بر آن داشت تا دام‌های مولد خود را برای تامین نقدینگی بفروشند. این اتفاق باعث شد تا به ناچار شاهد کشتار دام‌هایی باشیم که هنوز به حد پروار نرسیده بودند.

رییس اسبق هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران ادامه داد: از بین رفتن دام‌های مولد، ضربه جدی به بدنه صنعت دام‌پروری کشور زد. این اتفاق باعث شد تا از سال گذشته، روند عرضه گوشت قرمز به بازار کاهشی شود. حال برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها، حکایت از نظر دولت برای اعطای حمایت به دامداران دارد. حتی اگر این حمایت‌های مالی نیز انجام شده و مشکل سرمایه در گردش صنعت برطرف شود، بازگشت بازار به تعادل زمان‌بر است. برای دام سبک بین ۶ الی ۸ ماه و برای دام‌های سنگین تا ۱۸ ماه زمان لازم است تا کسری‌ها جبران شده و دامدار بتواند وضعیت خود را ترمیم کند.

نگرانی از کاهش تقاضای گوشت قرمز

روستا در ادامه کاهش قدرت خرید را یکی از موارد واضح بازار گوشت قرمز دانست و گفت: بحث اقتصادی و بحران وضعیت معیشتی مردم، بر کسی پوشیده نیست. افزایش نرخ کالا‌ها زیر سایه تورم را می‌توان یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای گوشت قرمز دانست. در صورت استمرار وضعیت فعلی، بخش زیادی از افراد جامعه از مصرف گوشت قرمز به صورت گسترده و جدی محروم خواهند شد.

گرانی گوشت قرمز همچنان می‌تازد

با دو و نیم برابر شدن قیمت گوشت قرمز، دست متقاضیان کمتری به این کالا رسید؛ متقاضیانی که آن‌ها هم در کش و قوس‌های گرانی، به زودی از خرید گوشت قرمز شانه خالی خواهند کرد. علاوه بر آن، کمبود عرضه از سودی دامداران نیز نه‌تنها به گران‌تر شدن این کالا دامن زد، بلکه مشکلات داخلی در بحث تنظیم بازار گوشت را بیش از پیش نشان داد.

معلوم نیست چه زمانی چالش‌های عنوان شده از سوی دامداران، برطرف خواهد شد. اما نگرانی اصلی اینجاست که اگر مشکلات تولید رفع شوند، دولت قصد دارد با گرانی گوشت چه کند؟ عرضه در شرایطی که از فرط گرانی خریداری برای آن نیست، به کجا خواهد رسید؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.