اینجا وزیر بهداشت هم ماسک نمی‌زند!

وضعیت عجیب کرونا در تانزانیا، برای رسانه‌های جهان خبرساز شده است.

به گزارش تازه نیوز، دوروتی گواجیما، وزیر بهداشت تانزانیا در کنفرانسی در پایتخت گفت این وزارتخانه قصد ندارد واکسن ضد کووید ۱۹ دریافت کند و هر واکسنی قبل از خرید و تزریق، باید مجوز این وزارتخانه را دریافت کند. در واقع او اعلام می‌کند که تانزانیا به واکسن نیاز ندارد! کرونا در آفریقا روند عجیبی داشته و در شرایط فعلی که کشورهای اروپایی بیشترین درگیری را با کووید-19 و همچنین کرونای جهش یافته انگلیسی دارند، و همچنین بر سر واکسن کرونا نیز دعوا دارند، این اظهار نظر در تانزانیا، کمی تامل برانگیز است.

بنابراین زمان ورود واکسن معلوم نیست در حالی که این کشور مستحق دریافت واکسن از طریق برنامه کوواکس است.

وزیر بهداشت تانزانیا اصرار دارد که این کشور از سلامت برخوردار است.

وی و دیگران ماسک نزده و مردم را تشویق به استفاده از ضد عفونی کننده و استنشاق بخار علیه کرونا دعوت کرده‌اند.

در کشور ۶۰ میلیونی تانزانیا تاکنون فقط ۵۰۹ مورد کرونا کشف شده و تنها ۲۱ تن جان سپردند.

انتشار این خبر و مصاحبه مطبوعاتی در حالی است که برخی معتقدند تانزانیا، اطلاعات درست را درباره کرونا اعلام نمی کند. خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی در گزارشی نوشت: سفارت ایالات متحده آمریکا در دارالسلام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: تانزانیا در معرض خطر است و ویروس کرونا به سرعت در این کشور گسترش می‌یابد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «آمار رسمی مربوط به Kovid-19 از چند هفته پیش تاکنون در تانزانیا به‌روز نشده است. بیمارستان‌های دارالسلام بیش از حد شلوغ هستند و ظرفیت محدود آنها عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت».

تانزانیا کشوری است در شرق آفریقا که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه‌است و از شرق به اقیانوس هند محدود می‌شود. جمعیت این کشور حدود ۵۹٬۷۳۴٬۰۰۰ نفر است.

در سال ۱۹۹۶ پایتخت رسمی تانزانیا از شهر ساحلی و بزرگ دارالسلام به شهر دودوما منتقل شد. با این حال دارالسلام هنوز پایتخت تجاری و مقر بسیاری از نهادهای حکومتی کشور است و بندری مهم برای تانزانیا و همسایگان محصور در خشکی اوست. از شهرهای مهم دیگر آن می‌توان به آروشا، امبیا، موانزا، موروگور و زنگبار اشاره کرد.

نام تانزانیا واژه‌ای مرکب از تانگانیکا و زنگبار است. این دو کشور در سال ۱۹۶۴ یا یکدیگر متحد شده و جمهوری تانزانیا را تشکیل دادند.

سال‌های متمادی اجرای ناموفق سیاست‌های «سوسیالیسم آفریقایی»، مانند احداث اجباری مزارع اشتراکی، این کشور را یکی از فقیرترین، توسعه‌نیافته‌ترین و وابسته‌ترین کشورهای جهان ساخته‌است. فرایند اصلاحات تدریجی در کشور از میانه دههٔ ۱۹۸۰ آغاز شد. شده‌است.

تانزانیا زبان رسمی ندارد اما زبان سواحلی زبان ملی دوفاکتو و عاملی برای وحدت ملی در کشور است. اگرچه در آموزش عالی و متوسطه و دادگاه‌های عالی از انگلیسی استفاده می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.