گزارش کامل از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ به میدان آمدند؟

آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ستاد وزارت کشور چه گذشت؟

به گزارش تازه‌نیوز، ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰ به پایان رسید. با گزارش کامل و مرور ۵ روز ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری دوره سیزدهم همراه باشید.

مروری بر وقایع روز چهارم انتخابات

از چهره‌های شاخص در روز چهارم ثبت‌نام انتخابات خبری نبود. فریدون عباسی، مصطفی تاج‌زاده، شاهین محمدصادقی، علیرضا افشار، علیرصا متانی و ایرج سفلی شاهرودی از جمله کاندیداهایی بودند که در وزارت کشور حاضر شدند.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: صلاحیت من رد نخواهد شد. ممکن است احراز صلاحیت برای پست ریاست جمهوری را نداشته باشم که آن هم به عهده شورای محترم نگهبان است اما از نامزدهای مورد تایید شورا حمایت می‌کنم.

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اول خاتمی در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات میراث مشروطه و رای دادن حق من و شماست. ما مسیر گفت‌وگو و آشتی را ترک نخواهیم کرد، حتی اگر طرف مقابل با ما سر جنگ داشته باشد.

شاهین محمدصادقی نماینده ادوار مجلس و رئیس بسیج جامعه پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای مبارزه با رانت‌خواری، تجمل‌گرایی و اشراف‌گرایی برنامه دارم و شعار من «مدیران جوان و معیشت مردم» است.

علیرضا افشار، قائم‌ مقام وزیر کشور در دولت دهم و فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شعار بنده «با مردم و برای مردم» است و ۴۷ برنامه ملی تحول‌آفرین آماده کرده‌ایم.

 ایرج سفلی شاهوردی فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ارتش و علیرضا متانی دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران و‌ قانون‌ اساسی هم در روز چهارم ثبت‌نام کردند.

عجیب‌ترین داوطلبان ریاست جمهوری در روز چهارم

سید مصطفی میر حسینی، که از بازنشستگان نیروی انتظامی بود و قصد داشت در انتخابات ثبت نام کند، پس از توقق خودرو خود مقابل درب شماره ۵ وزارت کشور، در حالی که یکی از نیروهای ناجا متوجه پلاک مخدوش خودرو او شده بود به خبرنگاران گفت که خودرو در مالکیت وی نبوده است.

سید مصطفی میر حسینی

همچنین یک نفر به همراه فرزندش با حضور در ستاد انتخابات مقابل خبرنگاران صحبت‌هایی کرد که توسط ماموران انتظامی به بیرون هدایت شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در روز چهارم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم در پایان روز چهارم گفت: ۳۰۴ نفر داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم شدند.

  • گزارش کامل دیگر روزهای انتخابات را از اینجا دنبال کنید: اول، دوم و سوم

ترافیک کاندیدا در میدان فاطمی در روز آخر ثبت‌نام

روز آخر ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، از همان دقایق ابتدایی شلوغ‌تر از روزهای قبل آغاز شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران جز اولین ثبت‌نام کنندگان بود.

گزیده صحبت‌های محسن هاشمی را بخوانید:

  • چاره ای جز تمکین به رأی شورای نگهبان ندارم.
  • با توصیه آقای جهانگیری در انتخابات ثبت نام کردم.
  • برنامه من با عنوان دولت رفاه و عدالت عرضه شده و هدف آن رفتن به سمت رفاه است.
  • در کوتاه‌مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در بلندمدت به رشد مناسب ایران برسیم.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر انقلاب همان‌طور که تازه‌نیوز در خبری پیش‌تر اعلام کرده بود (اینجا)، پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد:

  • ساده‌لوحی است که بگوییم مسائل اساسی کشور می‌تواند با چند اقدام نمایشی و پوپولیستی و یا با کلید جادویی و با سوپرمن‌بازی و با دارو درفش قابل حل باشد.
  • حوزه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست که با زور مشکلات کشور را بتوان حل کرد.
  • امروز حتی در حوزه ورزش سیاستمداران لباس مدیریت آن را بر تن می‌کنند.
  • اگر پیشرفت اقتصادی‌محور است همه باید در جهت تحقق آن باشد.
  • هرکسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده داده است، خلاف می‌گوید.
  • ایران امروز به همبستگی ملی تعامل هوشمندانه با غرب و تعامل سازنده با شرق نیازمند است.

در همین ارتباط:


مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز همراه با دخترش به محل وزارت کشور آمد. اهم صحبت‌های پزشکیان به شرح زیر است:

  • کاندیدای پوششی جهانگیری نیستم.
  • هیچ کشوری در دنیا با تنش نتوانسته به جایی برسد.
  • قطعاً باید با تنش‌زدایی در کشور و خارج از کشور مشکلات را از بین ببریم. با دوستان مروت با دشمنان مدارا. با جنگ، درگیری، اختلاف، حذف کردن یا پنهان کردن امکان این‌که به جایی برسیم وجود ندارد.
  • در هیچ تاریخ ملتی و جامعه امکان نداشت گروهی به اجبار توانسته باشند مملکتی را اداره کرده باشند.

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز در ادامه به فاطمی آمد. او گفت:

  • مردم چنددولتی و یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌ خود حس کرده‌اند.
  • دولت‌های چندگانه به‌جای پرداختن به درد مردم در پی جنگ و نزاع با یکدیگرند.
  • نپیوستن به FATF و ایجاد محدودیت در تجارت موجب افزایش زیر زمینی شدن تجارت می‌گردد.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت:

  • چرا ما نباید در کشور «تلویزیون خصوصی» داشته باشیم؟
  • همان‌طور که ما برای چین و روسیه اصالت قائل هستیم باید برای اروپا و آمریکا هم اصالت قائل باشیم.
  • دولت شرکت سهامی نیست. هیچ‌کدام از روسای دولت‌های قبلی حزبی نبودند و بیاید برای یک بار هم شده دولت حزبی روی کار بیاوریم و این امر را تجربه کنیم.

ثبت نام ضرغامی در ستاد انتخابات کشور

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما با ورود به وزارت کشور و ثبت‌نام، مقابل دوربین خبرنگاران حاضر به باز کردن شناسنانه‌اش نشد و گفت «اسرارم را نشان نمی‌دهم»! هواداران ضرغامی هم هنگام ورود او به وزارت کشور با نیروی انتظامی درگیر شدند (اینجا ببینید). وی همچنین خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: «بنده ارزش این‌همه عکس گرفتن را نداشتم، اسراف کردید.»

در همین ارتباط:

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، یک از مدافعان فیلتر تلگرام بود که پیش‌تر نسبت به فیلتر اینستاگرام هم هشدار داده بود. وی در نشست خبری روز شنبه گفت:

  • تا اینستاگرام داخلی نداشته باشیم معتقد به فیلتر اینستاگرام نیستم.
  • به طور عام هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده‌ام؛ معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و قلمرو ایران و ایرانیت و انقلاب اسلامی مشخص باشد.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در آخرین روز، برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمد.


رییسی ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در حالی که پیش‌تر خبر استقرار تیم حفاظتی‌اش در وزارت کشور اعلام شده بود، برای دومین بار به ثبت‌نامی‌ها پیوست. رئیسی در بیانیه‌ای عنوان کرد:

خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت‌طلبی نبوده‌ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده‌ام
» متن بیانیه ابراهیم رئیسی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰

ابراهیم رییسی با اعلام این‌که حضور من در عرصه انتخابات به صورت مستقل است، تصریح کرد: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند اما حضور من نافی حضور هیچکس نیست.

شناسنامه ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

حواشی حضور ابراهیم رییسی در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰:


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پس از حضور در ستاد انتخابات گفت:

  • قصد ورود به انتخابات را نداشتم اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر ظریف و عدم امکان آمدن دیگر افراد و تشخیص جبهه اصلاحات از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.
  • می‌دانم که چه شرایط سختی پیش‌روی رئیس‌جمهور آینده است اما نمی‌شد راه عافیت در پیش گرفت.
  • برای گشایش در زندگی مردم و توسعه ایران می‌آیم.
  • مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند و به‌دنبال انتخابات بی‌رمق است.
  • برنده مشارکت پایین، اقلیت است.

جهانگیری همچنین در نشست خبری صحبت‌هایی را همراه با بغض به خبرنگاران اعلام کرد که می‌توانید (اینجا) دنبال کنید.

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم امروز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: «فکر نمی‌کنم با سابقه ۱۶ ساله در هیئت دولت، ردصلاحیت شوم. اما اگر ردصلاحیت شوم چه می‌توانم بکنم؟ (با خنده) شاید بیمه آنان را قطع کنم، چون همچنان وزیر هستم.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است و ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد.

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «به نفع ابراهیم رئیسی و یا نامزد دیگری کنار نخواهم کشید زیرا یک نامزد مستقلِ انقلابی هستم.» وی همچنین در نطقی جالب گفت: من آسمان ابری را دیدم؛ تنها کسی که می‌تواند آفتاب را بیاورد «شمس» است؛ شمس الدین حسینی!

زهرا شجاعی، رئیس مرکز مشارکت امور زنان دولت اصلاحات و دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب پس از ثبت‌نام گفت: من زهرا شجاعی، معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست‌جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.


رضایی انتخابات ۱۴۰۰

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با آمدن به ستاد وزارت کشور و پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، سلسله کنایه‌های امروز را تکمیل کرد. وی به لاریجانی کنایه زد و گفت:

  • اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست.
  • اقتصاد از فلسفه‌بافی آسیب جدی دیده است. اقتصاد یک علم است اما متاسفانه علم اقتصادی ندارند.

رضایی در ادامه گفت:

  • امروز، لیله‌القدر ایران است.
  • صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس تشکیل می‌دهیم.
  • آمده‌ایم سپر مردم شویم نه این که مردم را سپر خود کنیم.
  • تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک برای ملت ایران است.
  • یک عده اینجا زیر گریه زدند؛ یک عده گفتند نه چکش نه کلید! پس شما کجا بودید؟ شما عامل بدبختی مردم بودید؛ اگر مجلس و دولت گذشته درست عمل می‌کردند آیا امروز گرفتار می‌شدیم؟

جلیلی انتخابات ۱۴۰۰

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر با اشاره به «تَکرار» معروف سید محمد خاتمی در سال ۹۴ گفت: امیدواریم راه‌حل‌هایی که امروز نتیجه آن را دیده‌ایم تکرار نشود. تجربه قبل تکرار نشود.


گزارش صداوسیما از ستاد انتخابات کشور؛ از رئیسی و لاریجانی تا جهانگیری و هاشمی

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی، مسعود زریبافان معاون رئیس‌جمهور در دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران و سیدابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین از دیگر نفراتی بودند که برای ثبت‌نام ریاست جمهوری در وزارت کشور حاضر شدند.

انصرافی‌ها از انتخابات در آخرین روز ثبت‌نام چه کسانی بودند؟

اردکانی، نیکزاد، عارف ،خرازی و صالحی جزو انصرافی‌ها از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند.

خبرهای رسیده از وزارت کشور حاکی از آن بود که به دنبال ثبت‌نام ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، علی نیکزاد از رقابت در این دوره از انتخابات انصراف داده است.


وزارت کشور انتخابات ۱۴۰۰

درهای وزارت کشور بسته شد

ساعت ۱۸:۰۰ شنبه ۲۵ اردیبهشت، زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و درهای وزارت کشور به روی داوطلبان بسته شد.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امروز ۲۸۸ نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند، گفت: مجموعا تعداد ۵۹۲ نفر برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از این تعداد، ۴۰ نفر از خانم‌ها و ۵۵۲ نفر از آقایان بودند.


چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کردند؟ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان داوطلب ریاست جمهوری

اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم
ردیف اسامی  گرایش سیاسی سوابق
۱  امیر سرتیپ محمدحسن نامی اصولگرا  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم
۲  سردار سرتیپ پاسدار سعید محمد اصولگرا فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء
۳ سردار سرتیپ  پاسدار حسین دهقان اصولگرا وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۴  صادق خلیلیان اصولگرا وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم
۵  محمود احمدی‌نژاد اصولگرا رئیس دولت نهم و دهم
۶ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اصولگرا نایب رییس اول مجلس یازدهم
۷ محمد عباسی اصولگرا وزیر ورزش دولت دهم
۸ سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی اصولگرا معاون اقتصادی سپاه قدس- وزیر نفت دولت دهم
۹ محمد زارع فومنی مستقل  دبیرکل حزب مردمی اصلاحات
۱۰ قدرتعلی حشمتیان مستقل دبیرکل جمعیت مستقل ایران
۱۱ حسن سبحانی اصولگرا نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس
۱۲ محمود صادقی اصلاح‌طلب نماینده مجلس یازدهم
۱۳ علی مطهری اصولگرا  نماینده ادوار مجلس 
۱۴ محسن مهرعلیزاده اصلاح‌طلب استاندار سابق اصفهان و رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی
۱۵ سردار سرتیپ پاسدار علیرضا افشار اصولگرا فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج
۱۶ فریدون عباسی اصولگرا رئیس سابق سازمان انرژی اتمی
۱۷ مصطفی تاجزاده اصلاح‌طلب معاون وزیر کشور دولت اصلاحات
۱۸ محسن هاشمی اصلاح‌طلب رئیس شورای شهر
۱۹ علی لاریجانی اصولگرا رئیس سابق مجلس
۲۰ شمس الدین حسینی اصولگرا نماینده مجلس یازدهم‌
۲۱ عزت الله ضرغامی اصولگرا رئیس اسبق صداوسیما
۲۲ مسعود زیبافان اصولگرا رئیس سابق بنیاد شهید
۲۳ عباس آخوندی اصولگرا وزیر سابق راه
۲۴ ابراهیم رئیسی اصولگرا رئیس قوه قضاییه
۲۵ محمد شریعتمداری اصلاح‌طلب وزیر رفاه
۲۶ علیرضا زاکانی اصولگرا نماینده مجلس
۲۷ محسن رهامی اصلاح طلب نماینده ادوار مجلس
۲۸ رسول منتجب نیا اصلاح طلب نماینده ادوار مجلس
۲۹ عبدالناصر همتی مستقل رئیس بانک مرکزی
۳۰ محسن رضایی اصولگرا دبیر مجمع تشخیص نظام
۳۱ زهرا شجاعی اصلاح طلب معاون رئیس‌جمهور اصلاحات
۳۲ محمدجواد حق شناس اصلاح طلب عضوشورای شهر تهران
۳۳ سعید جلیلی اصول گرا دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی
۳۴ سید ابوالحسن فیروزآبادی اصولگرا دبیر شورای عالی فضای مجازی
۳۵ محمد خوش چهره اصولگرا نماینده ادوار مجلس

گفتنی است شورای نگهبان طی ۵ روز آینده اسامی افراد تایید صلاحیت شده را اعلام خواهد کرد.

اخبار و حواشی مربوط به ثبت‌نام از داوطلبان سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، را طی روزهای گذشته، در صفحه آرشیو اخبار انتخابات ۱۴۰۰ تازه نیوز، دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.